V Česku odvádí zaměstnavatelé za zaměstnance 25 % na sociálním pojištění a 9 % na zdravotním pojištění, v souhrnu tedy 34 %. Zaměstnanec odvádí 6,5 % na sociálním pojištění a 4,5 % na zdravotním pojištění
- Při zvýšení hrubé mzdy zaměstnanci o 1 000 Kč tak stoupají mzdové náklady zaměstnavatele o 1 340 Kč.
Právě vysoké povinné pojistné je důvodem, proč je v Česku v rámci zemí OECD nadprůměrné zdanění práce. Povinné pojistné placené zaměstnavateli ovlivňuje celkové zdanění práce. V případě, že by platili zaměstnavatelé nižší povinné pojistné za své zaměstnance, tak by při stejných mzdových nákladech zaměstnavatele se zvýšila hrubá mzda zaměstnance.
Administrativa spojená s odvodem pojistného
V Česku odvádí zaměstnavatelé za zaměstnance sociální pojištění na místně příslušnou OSSZ a rovněž zdravotní pojištění příslušné zdravotní pojišťovně, kde je zaměstnanec pojištěn. Zaměstnavatelé jsou zodpovědní za zaslání peněz i na zdravotním a sociálním pojištění placené zaměstnancem. Zaměstnanci se nemohou stát dlužníky na pojistném, případné pochybení je na straně zaměstnavatele. V Česku působí v současné době na trhu 7 zdravotních pojišťoven, proto teoreticky musí zaměstnavatelé každý měsíc komunikovat, vyplňovat potřebné formuláře a zasílat platby až na 8 různých institucí. V souvislosti s plněním zákonných povinností na sociálním a zdravotním pojištění může přijít na zaměstnavatele kontrola až od 8 institucí.
Sociální pojištění je "zastropováno", zdravotní nikoliv
V roce 2014 se platí zdravotní pojištění se všech příjmů, není zaveden strop pro placení zdravotního pojištění jako je tomu v případě sociálního pojištění. Sociální pojištění se za rok 2014 se platí pouze do maximálního vyměřovacího základu 1 245 216 Kč.
Praktický příklad
Zaměstnanec pan Novák má roční hrubou mzdu 240 000 Kč a zaměstnanec pan Novotný má hrubou mzdu 2 100 000 Kč měsíčně. Kolik obdrží zdravotní pojišťovny obou zaměstnanců?
- Zaměstnavatel pana Nováka zašle na účet zdravotní pojišťovny během roku souhrnnou částku 32 400 Kč (10 800 Kč je sraženo zaměstnanci z jeho hrubé mzdy, dalších 21 600 Kč platí zaměstnavatel).
- Zaměstnavatel pana Novotného zašle na účet zdravotní pojišťovny během roku souhrnnou částku 283 500 Kč (94 500 Kč je sraženo zaměstnanci z jeho hrubé mzdy, dalších 189 000 Kč platí zaměstnavatel).
Nyní si pro názornost vypočítáme odvody pana Nováka a na Novotného na sociálním pojištění. Zaměstnanec Novotný má hrubou mzdu vyšší než maximální vyměřovacího základ, proto zaplatí sociální pojištění pouze z maximálního vyměřovacího základu.
- Zaměstnavatel pana Nováka tedy zašle na účet OSSZ během roku souhrnnou částku 75 600 Kč (15 600 je sraženo zaměstnanci z jeho hrubé mzdy, dalších 60 000 Kč platí zaměstnavatel).
- Zaměstnavatel pana Novotného zašle na účet OSSZ během roku souhrnnou částku 392 244 Kč (80 940 Kč je sraženo zaměstnanci, dalších 311 304 Kč platí zaměstnavatel), jedná se o maximální platbu, neboť hrubá mzda pana Novotného je vyšší než maximální vyměřovacího základ.
Povinné pojistné zvyšuje mzdové náklady
Ve většině vyspělých zemích OECD odvádí zaměstnavatelé za své zaměstnance povinné pojistné. V přiložené tabulce máme uvedeno povinné pojistné u průměrné mzdy v zemích OECD v roce 2013. Z důvodu zavedení stropu nebo více sazeb pojistného, máme uvedeno povinné pojistné placené zaměstnavatelem právě u zaměstnance pobírajícího průměrnou mzdu. V mimoevropských zemích je povinné pojistné nižší než v EU. Na druhou stranu je v evropských zemích propracovanější sociální politika a občané během nemoci, nezaměstnanosti nebo následně v penzi čerpají od státu vyšší dávky. Stejně tak mají Evropané nižší přímé platby za lékařskou péči.
- Z členských zemí OECD je nejvyšší povinné pojistné placené zaměstnavatelem (u průměrné mzdy) ve Francii (40,2 %), Česku a Estonsku (34 %), Itálii (32,1 %) a Švédsku (31,4 %). Povinné pojistné naopak neplatí zaměstnavatelé v Dánsku, Novém Zélandu a Chile. V Chile a Dánsku platí povinné pojistné pouze zaměstnanci, na Novém Zélandu jsou všechny "daňové" platby zahrnuty do daně z příjmu fyzických osob.
Povinné pojistné placené zaměstnavatelem
(v zemích OECD, za rok 2013, v %)
| Země | Povinné odvody zaměstnavatele |
|---|---|
|
Francie |
40,2% |
|
Česko |
34,0% |
|
Estonsko |
34,0% |
|
Itálie |
32,1% |
|
Švédsko |
31,4% |
|
Slovensko |
31,2% |
|
Belgie |
29,9% |
|
Španělsko |
29,9% |
|
Rakousko |
29,1% |
|
Maďarsko |
28,5% |
|
Řecko |
27,5% |
|
Portugalsko |
23,8% |
|
Finsko |
22,8% |
|
Německo |
19,3% |
|
Polsko |
16,8% |
|
Turecko |
16,5% |
|
Slovinsko |
16,1% |
|
Japonsko |
14,7% |
|
Norsko |
13,0% |
|
Lucembursko |
12,3% |
|
Kanada |
12,1% |
|
Mexiko |
11,7% |
|
Irsko |
10,8% |
|
Velká Británie |
10,8% |
|
Korea |
10,2% |
|
USA |
9,8% |
|
Nizozemí |
9,2% |
|
Island |
7,7% |
|
Švýcarsko |
6,3% |
|
Austrálie |
5,9% |
|
Izrael |
5,0% |
|
Chile |
0,0% |
|
Dánsko |
0,0% |
|
Nový Zéland |
0,0% |
Pramen: OECD Tax Database, Part I. Taxation of Wage Income (2013)



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
