"Pokud se situace na trhu dál nezhorší, doufáme, že do konce června budeme mít řešení, které nám umožní přežít minimálně do konce roku," řekl Taras, jehož citovala agentura PAP. "Jestliže se nám toho (nového rozložení splatnosti dluhopisů) dosáhnout nepodaří, může nám ve druhém pololetí hrozit reálné nebezpečí, že budeme muset vyhlásit bankrot," dodal.
Státem vlastněná KW loni utrpěla čistou ztrátu 700 milionů zlotých (4,7 miliardy Kč). Za první čtyři měsíce tohoto roku se už ztráta pohybuje kolem 250 milionů zlotých, řekl dnes Taras. Podle něj nemohou polské doly konkurovat dovozu v situaci, kdy se světové ceny černého uhlí pohybují kolem 200 zlotých za tunu, zatímco náklady KW se pohybují mezi 205 a 380 zlotými na tunu.
Světové ceny černého uhlí proti roku 2011 klesly o 40 procent. Situaci polského sektoru těžby uhlí dál zhoršuje pokles cen elektrické energie, měnící se mix energetických zdrojů a vysoký dovoz.
Do konce června má KW předložit ministerstvu hospodářství záchranný plán. Ten počítá s omezením těžby na nejméně efektivních dolech včetně propouštění, uvedl Taras. Podnik nyní zaměstnává zhruba 54.000 lidí.
Polské těžaře stahují podle analytiků do ztrát i politicky mocné odbory, které udržují zaměstnanost v dolech na neudržitelně vysoké úrovni. Podle loňské zprávy konzultační společnosti Ronald Berger podkopává konkurenceschopnost polského hornictví vedle nákladné a nepružné pracovní síly i neefektivní využívání strojního vybavení a nadprodukce.



Brzdná dráha se v mrazu dramaticky prodlužuje, ukazují testy. Řidiči to podceňují
Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
