Dokument připomíná, že Česká republika je pátým největším vývozem na Ukrajinu z celé EU a šestým největším dovozcem. "Po plné implementaci dohody by mělo dojít ke snížení celních nákladů českých exportérů ve výši zhruba 450 milionů korun ročně," konstatuje analýza. Český rozpočet podle propočtů Generálního ředitelství cel na ušlém clu přijde zhruba o 13 milionů korun.
Vývoz České republiky by jen na základě změn v úrovni cel měl vzrůst o jednu miliardu korun za rok, uvádí analýza. Dopady dohody s Ukrajinou jsou podle ní z makroekonomického hlediska omezené, a to především z důvodu již existujících obchodních dohod mezi EU a východoevropskou zemí, které stanovují relativně nízké celní sazby.
Díky odstranění i dalších bariér spojených s vývozem by si čeští exportéři na Ukrajinu podle analýzy vlády mohli dodatečně přijít na 900 milionů korun ročně. U ukrajinských vývozců to má být 1,2 miliardy korun.
Celkově mají unijní dohody s Ukrajinou přispět české ekonomice k dlouhodobému navýšení hrubého domácího produktu o dvě miliardy korun ročně, což odpovídá 0,05 procenta, a vytvoření zhruba 1700 míst. Mnohem zásadnější přínos budou mít pro ukrajinské hospodářství, kde by HDP mělo vzrůst o 5,3 procenta a vznikne 800.000 pracovních míst, tvrdí dokument.
Kromě Ukrajiny podepíší v pátek na summitu EU v Bruselu asociační dohodu s unií také Gruzie a Moldavsko.



Brzdná dráha se v mrazu dramaticky prodlužuje, ukazují testy. Řidiči to podceňují
Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
