Ruský premiér Dmitrij Medveděv podle agentury AP dnes oznámil, že Rusko zakázalo úplný dovoz masa, ryb, mléka, mléčných výrobků a ovoce a zeleniny z EU i USA. Roční zákaz dovozu potravinářských a zemědělských produktů se vztahuje i na Austrálii, Kanadu a Norsko. Už ve středu ruský prezident Vladimir Putin podepsal dekret zakazující či omezující dovoz zemědělské produkce ze zemí, které přijaly proti Rusku sankce kvůli ukrajinské krizi.
"Naše mlékárny do Ruska exportují, je to pro nás jeden z důležitých trhů," uvedl Kopáček. Unijní trh s mléčnými výrobky je podle něj nasycen. "Pokud to, co odtéká do Ruska, tady zůstane, bude problém to na trhu uplatnit," poznamenal Kopáček.
Podle něho embargo může vést k růstu dovozů mléčných výrobků, které nebudou moci mlékárny z ostatních unijních států vyvézt do Ruska, do Česka. "Například Poláci, kteří nás mají vedle, se mohou podbízet, aby výrobky udali za každou cenu," připustil Kopáček, podle něhož by nárůst dovozů negativně dopadl na tuzemské mlékaře a v důsledku toho i na zaměstnanost.
Například jihočeská Madeta, největší zpracovatel mléka v zemi, loni vyvezla do Ruska zboží za 150 milionů korun. Export se přitom firmě každoročně dařilo zvyšovat. "Zatím nevíme, čeho přesně se budou sankce týkat. Do Ruska vyvážíme především sýry, a to hlavně Nivu z českokrumlovského závodu," řekl ČTK ve středu obchodní ředitel Jan Teplý.
Pokud by omezení platila i pro vývoz sýrů, přišel by českokrumlovský závod, kde se Niva vyrábí, zhruba o dva výrobní dny v týdnu, tedy 20 procent produkce. To by se podle ředitele nejspíše projevilo v omezení výroby a počtu zaměstnanců. V menším množství Madeta do Ruska vyváží i máslo a další produkty z jiných závodů, u těchto komodit by byl dopad méně citelnější.
Rusko podle něj velké množství mléčných výrobků dováží. Z dovozu jsou například zhruba dvě třetiny v zemi snězených sýrů. Na druhou stranu je do značné míry na Rusku coby odběrateli závislé také evropské mlékárenství. "Německo, Francie, Nizozemí, to jsou všechno země, které tam mají obrovské objemy vývozů," poznamenal.



Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
Až budete stát v koloně na D1, můžete slavit. Dálniční propojení Prahy a Bratislavy se otevřelo před 45 lety
