\"Úroda bude jedna z nejlepších, ale každý okres je na tom jinak. Z pohledu jablek bude sezona úspěšná,\" uvedl. Jablkovice ale není mezi lidmi tak oblíbená jako jiné pálenky. Následovat budou švestky, které se urodily jen někde, dále hrušky, třešně a višně, jejichž úroda byla dobrá, a na posledním místě meruňky. \"Jsou oblasti, kde ovoce chybí. Morava vyhořela ve švestkách i meruňkách,\" řekl. Uherskohradišťsko, kde se pěstuje nejvíce švestek, je letos nemá.
\"Ale tenhle rok je špatný na kvalitu ovoce. Hrozně začínají hnít jablka i švestky, protože ovoce nemá cukr, který konzervuje. V srpnu pršelo a švestky nabraly vodu a neměly kdy dozrát,\" uvedl. Vzhledem k plísním se musí ovoce velmi pečlivě kontrolovat.
V ČR je nyní téměř 590 pálenic. Každým rokem jich přibývá pět až deset. Nové budují bohatší lidé spolu s minipivovary. Rozvoj předpokládá Šitner i nadále. Pěstitelé se ale vracejí jen tam, kde jim zaručí kvalitu. Pálenice vlastní většinou rodiny. Nekalkulují si mzdy, energie a neplatí si lidi, a tak to nějak vychází, řekl Šitner.
\"Letos pálím jablka a švestky. Hrušek bude málo,\" uvedl Jindřich Pohanka z Polánky u Kasejovic na Plzeňsku. Kvalita není moc valná, protože nebylo slunce. \"Třeba švestky jsou málo sladké a musí se to dohánět kvantitou,\" řekl. Má asi 380 zakázek s průměrně 100 kilogramy ovoce na jednu. Z něj vyrobí pět litrů kořalky.
\"Je to otročina od rána do večera. Už bych do toho nikdy nešel. Trpí tím celá rodina. Nemohu na dovolenou, nedostanu se na žádný výlet. Když se hnu z baráku, už volají lidi, že vezou ovoce anebo si jedou pro kořalku,\" řekl Pohanka. Podle něj zájem o kvalitní kořalku roste také díky tomu, že se v seriálech stále častěji objevuje skrytá reklama na domácí pálenku. Pálit chodí jen lidé středního věku a důchodci.



Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
Až budete stát v koloně na D1, můžete slavit. Dálniční propojení Prahy a Bratislavy se otevřelo před 45 lety
