Pole Johan Sverdrup se nachází zhruba 140 kilometrů od jihozápadního pobřeží Norska. Objeveno bylo v roce 2010 a je jedním z největších objevů v norském kontinentálním šelfu od poloviny 80. let.
Ropa by se v tomto poli mohla začít těžit koncem roku 2019. Statoil přitom očekává, že investice v první fázi dosáhnou až 120 miliard norských korun a denní produkce by mohla činit až 380.000 barelů.
Plný rozvoj projektu bude stát odhadem až 220 miliard NOK (zhruba 722 miliard Kč) a maximální objem těžby se odhaduje na 650.000 barelů denně. V Norsku by to byla téměř polovina současné produkce ropy, která v této zemi více než deset let klesá. Pole by maximální produkce mohlo dosáhnout někdy po roce 2020.
Statoil podobně jako jeho rivalové ve světě snižuje kapitálové výdaje, aby ušetřil na nákladech. Projekt Sverdrup měl ale podle agentury Reuters přednost, protože podle odhadů by měl být schopen produkovat ropu s náklady pod 40 dolarů za barel. To znamená, že bude vydělávat i v situaci, kdy ceny ropy zůstanou nízko.
Náklady, které odhaduje Statoil, ale překonaly odhady analytiků a přiměly je mírně snížit hodnotu projektu. S částkou v přepočtu 220 miliard Kč by byl Sverdrup nejnákladnějším evropským projektem na rozvoj naleziště ropy a plynu, a mohl by se zařadit mezi deset nejdražších takových projektů ve světě.



Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
Až budete stát v koloně na D1, můžete slavit. Dálniční propojení Prahy a Bratislavy se otevřelo před 45 lety
