Na míru pro konkrétního uchazeče je podle ředitelů připraveno 35 procent veřejných projektových zakázek. Tento podíl je mírně vyšší v pozemním stavitelství, kde dosahuje 36 procent, naopak v inženýrském stavitelství se jedná o nižší podíl (29 procent).
\"Investor má řadu nástrojů, jak může některého z uchazečů zvýhodnit před ostatními - například požadovat splnění určitých kvalifikačních kritérií, která splňuje jen minimum uchazečů,\" poznamenal ředitel CEEC Research Jiří Vacek, podle nějž důvodem tohoto chování nemusí být vždy korupce nebo motivace osobním prospěchem zástupce investora na vítězství daného uchazeče.
\"V některých případech má například investor dobrou zkušenost s danou firmou z předchozích zakázek nebo daná firma realizovala i určitou předchozí část projektové přípravy a investor má zájem, aby daná firma v tomto projektu pokračovala, a zajistila tak bezproblémovou realizaci,\" doplnil Vacek.
Pozitivní diskriminace nevadí ani marketingovému řediteli Divize Weber společnosti Saint-Gobain Construction Products CZ Robertu Mikeši. \"Požadavky na kvalitu i kvalifikaci pracovníků by měly být součástí každého tendru,\" myslí si Mikeš.
Podobný názor má i obchodní ředitel společnosti Valbek EU Lukáš Hruboň. \"Přísnější zadávací dokumentace z pohledu požadavků na kvalitu, kvalifikaci a zkušenosti firmy a jejich zaměstnanců nám také nevadí, naopak. Účastníme se totiž tendrů na zakázky, na které máme a které jsme schopni vlastními silami zajistit. Důležitým aspektem při tvorbě zadávací dokumentace a smluvních dokumentů, by také mělo být velmi přísné nastavení sankcí za případná porušení smluvních podmínek, odpovídajícího pojištění odpovědnosti a dostatečných záruk,\" upozorňuje Hruboň.
Za největší aktuální problém, který ředitelé projektových firem pociťují, si však mohou z větší části sami. Potýkají se totiž se ztrátovými zakázkami, které firmy nabraly v minulých letech, kdy vrcholila krize českého stavebnictví a o zakázky se bojovalo za každou cenu. Zakázky s nulovou nebo i zápornou marží byly firmy ochotny přijímat také proto, aby zajistily práci pro své zaměstnance a nemusely redukovat počty svých klíčových odborníků.
Podle slov ředitelů firem ale aktuálně dosahuje podíl těchto zakázek v jejich zásobnících až jedné pětiny (21 procent). \"To je velkým rizikem pro další fungování některých firem. Vzniklou ztrátu se budou snažit umořit v dalších letech na nových zakázkách, které by již chtěly nabízet se ziskovou marží,\" varuje studie.
Stavebnictví patří k oborům, které nejvíce zasáhla nedávná ekonomická krize. Stavaři od roku 2008 přišli o 443 miliard korun, což je obrat za jeden rok. Podle analýzy statistických dat za tu dobu zkrachovalo 41 větších firem, o práci v sektoru přišlo až 50.000 lidí. Jedním z důsledků krize byl právě výrazný pokles cen ve veřejných stavebních tendrech.



Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
Až budete stát v koloně na D1, můžete slavit. Dálniční propojení Prahy a Bratislavy se otevřelo před 45 lety
