Kvalitu hospodaření s veřejnými prostředky by mělo zlepšit například stanovení pravidel pro hodnocení projektů a důsledné uplatnění mezinárodně uznávaných standardů hospodárnosti, účinnosti, účelnosti a legality. \"Tímto zákonem zavádíme dobrou praxi ze soukromého sektoru i do státní správy,\" uvedl ministr financí Andrej Babiš.
Nový zákon by měl podle prvního náměstka ministra financí Lukáše Wagenknechta změnit dosavadní praxi, kdy byli poskytovatelé veřejných peněz zavaleni řadou kontrol bez jasných výsledků. \"Rušíme například nesystémovou veřejnosprávní kontrolu, ale posilujeme audit,\" dodal.
Zákon by měl také omezit netransparentní rozhodovací procesy a nízkou odpovědnost úředníků, které jsou problémem veřejné správy podle Bezpečnostní informační služby. Návrh podle ministerstva financí jasně stanovuje osoby, které budou za řízení a kontrolu hospodaření s veřejnými prostředky zodpovědné. Rozhodování a s tím spojenou odpovědnost bude možné delegovat pouze o jednu úroveň níže. Kdo o veřejném výdaji rozhodne a podepíše ho, ten za něj také ponese odpovědnost, uvedl Wagenknecht. \"Nebude již možné přehazovat odpovědnost na řadové úředníky, kteří o výdaji nerozhodovali, jako jsme to viděli u mnoha medializovaných korupčních kauz,\" dodal.
Současný systém vnitřního řízení a kontrol veřejných peněz podle ministerstva dlouhodobě kritizují kraje, obce i Evropská komise. Podle zprávy Evropského účetního dvora z roku 2011 byl český vnitřní kontrolní systém nejhorší v celé EU a právě kvůli jeho selhání měla Česká republika problémy s čerpáním evropských fondů a musela platit miliardové korekce, uvedl Ležatka. K návrhu nového zákona se podle něj pozitivně vyjádřila Evropská komise a Český institut interních auditorů.



Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
Až budete stát v koloně na D1, můžete slavit. Dálniční propojení Prahy a Bratislavy se otevřelo před 45 lety
