Jedním z příznivých trendů je vývoj zakázek, jehož zvýšení očekává v prvním čtvrtletí více než pětina firem a ve druhém čtvrtletí roku téměř třetina firem. Zhruba 60 procent nepředpokládá změnu. Firmy i letos chystají restrukturalizační opatření, tím hlavním je snižování nákladů (73 procent firem), dále zvyšování produktivity práce (61 procent) a hledání nových trhů (55 procent). Zhruba třetina plánuje investice do inovací.
Firmy hledají nové trhy intenzivněji než v předešlých letech, a to i přesto, že EU zůstává klíčovým trhem a podniky nechtějí ztratit ruský trh. Výrazně se zvýšil podíl firem, které plánují zvýšení investic. V polovině roku 2014 to bylo 36 procent firem, koncem loňského roku již téměř polovina respondentů avizovala zvýšení investic pro nadcházejících 12 měsíců.
\"Firmy jsou v investování aktivnější, než tomu bylo v předchozích letech. Jde i o investice, které mají podpořit jejich růst, neboť se chystají investovat do výroby, rozšíření výrobních kapacit či zvýšení efektivnosti,\" řekl dnes novinářům viceprezident svazu Radek Špicar.
Zlepšující se kondice firem se odrazí v růstu průměrné nominální mzdy. Podle zjištění svazu to je pro letošek v průměru o 1,75 procenta. \"Průměr neodráží kondici jednotlivých odvětví a firem či výsledky mzdových vyjednávání. U konkrétních firem může být mzdový vývoj zcela odlišný,\" upozornil Špicar.
Vývoj nahrává i mírnému zlepšování situace na trhu práce. Nepůjde však o výrazný obrat a masové nabírání pracovníků. Pro rok 2015 by zaměstnanost v podnicích mohla vzrůst o necelých 1,5 procenta.
Tradičně poměrně skeptické nálady zástupců firem ohledně stavu podnikatelského prostředí se potvrdily. Zejména se respondenti kriticky vyjadřují k úrovni legislativy a stavu byrokracie, jejichž zhoršení uvedlo 23, respektive 22 procent. Problém je také vymahatelnost práva, kde o něco více než desetina firem hovoří o zhoršení situace. Asi čtyři pětiny firem označují stav ve srovnání před rokem za nezměněný.
Klíčový zůstává pro českou ekonomiku automobilový průmysl. \"Rok 2014 byl pro český automobilový průmysl v řadě ukazatelů rekordní. Nyní pracují naše firmy na plný plyn. Pokud nenastane nějaký nepředvídatelný problém na evropských a ostatních významných trzích, předpokládám i v roce 2015 další, i když již ne tak razantní růst,\" uvedl ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.
Elektrotechnický průmysl čeká letos meziroční zlepšení, nepředpokládá však masivnější nábor pracovníků. Optimističtější je pohled výrobců obráběcích a tvářecích strojů. \"I přes důsledky nejrůznějších geopolitických problémů, kterým musely strojírenské firmy čelit v roce 2014 a které souvisely s nutností opětovně přehodnocovat stávající orientaci na světové exportní destinace s dostatečným absorpčním potenciálem, předpokládám, že se českým výrobcům v roce 2015 podaří navázat na dobré výsledky let 2013 a 2014,\" uvedl ředitel Svazu strojírenské technologie Oldřich Paclík.



Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
Až budete stát v koloně na D1, můžete slavit. Dálniční propojení Prahy a Bratislavy se otevřelo před 45 lety
