Organizace Global 2000 svůj požadavek opírá o konvenci OSN z loňského června, podle níž musí provozovatelé jaderných elektráren dokládat jejich vliv na životní prostředí. Ekologové v petici vyzývají rakouskou vládu, aby vyvinula tlak na českou stranu a přiměla ji k prověření Dukovan. Organizace tvrdí, že Dukovany patří mezi nejnebezpečnější jaderné elektrárny v Evropě, protože k chlazení reaktorů slouží jen voda v řece Jihlavě, a té by mohl být v případě sesuvů půdy nebo zemětřesení nedostatek.
Rupprechter uvedl, že česká vláda se k přezkoumání vlivu Dukovan na životní prostředí staví \"v zásadě příznivě\". Zdůraznil však, že Vídeň nemůže tlačit Prahu k opuštění jaderné energetiky. \"Není naším úkolem vměšovat se do energetického mixu jiných členských zemí (Evropské unie),\" řekl. Rakousko ale podle něj musí dbát na zajištění vlastní bezpečnosti, když jsou jaderné elektrárny provozovány u jeho hranic.
Rakousko v minulosti v referendu odmítlo výrobu elektřiny z jádra na svém území a staví se odmítavě proti jaderné energetice jako takové. V minulých letech jinak dobré česko-rakouské vztahy dlouhodobě kalily zejména spory kolem provozu a plánované dostavby jaderné elektrárny Temelín.
Elektrárna Dukovany leží zhruba 40 kilometrů od rakouských hranic. V provozu je od roku 1985 a elektřinu v současnosti vyrábí ve čtyřech reaktorových blocích, z nichž každý má výkon 510 megawattů. Loni elektrárna dodala do sítě 15,37 terawatthodiny elektřiny, což odpovídá zhruba pětině celkové české spotřeby.



Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
Až budete stát v koloně na D1, můžete slavit. Dálniční propojení Prahy a Bratislavy se otevřelo před 45 lety
