Návrh má kromě jiného omezit korupční rizika, zamezit špatnému hospodaření či netransparentním prodejům majetku. Novela se týká státem ovládaných firem jako jsou například Správa železniční dopravní cesty, Budějovický Budvar či České dráhy.
Novela počítá se zákazem konkurence pro ředitele, jeho zástupce a pro členy dozorčí rady státního podniku. Při jeho porušení je ministerstvo odvolá z funkce. Opatření má zabránit tomu, aby podnikali ve stejném předmětu činnosti jako státní firma.
\"Kdo porušením zákazu konkurence získá prospěch, je povinen vydat podniku dvojnásobek takto získaného prospěchu, a to in natura nebo není-li to možné, v penězích,\" uvádí se v důvodové zprávě.
Posíleny mají být pravomoci dozorčích rad státních firem. Ty budou nově oprávněny zakázat řediteli jeho jednání, je-li v rozporu s právními předpisy, zakládací listinou nebo statutem společnosti.
Ministerstva mají více kontrolovat jak státní firmy se svým majetkem nakládají a určovat jaký majetek nemohou bez předchozího souhlasu zakladatele prodat. \"Je třeba posílit působnosti zakladatelů vůči státním podnikům, a to zejména z hlediska monitoringu a kontroly nakládání s finančními prostředky a hospodaření s majetkem státu,\" uvádí MPO.
\"Převody nemovitých věcí z majetku státního podniku do vlastnictví jiných právnických nebo fyzických osob musí podléhat alespoň schválení zakladatele (ministerstva),\" uvádí důvodová zpráva. Metody, kterými jsou zejména nemovité věci z majetku státních podniků převáděny do vlastnictví jiných osob, bývají málo transparentní a jsou často spojovány s podezřením na korupci, uvádí MPO. Nově má být také zavedena povinnost podniku sledovat určený majetek v účetnictví odděleně na samostatných účtech.
Předložený návrh zákona vychází mimo jiné z podnětu prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu, ve kterém poukazuje na nedostatečnost současné právní úpravy, která má za následek, že státní podnik nemá povinnost definovat kritéria pro hodnocení účelnosti, hospodárnosti a efektivnosti či nestanovuje povinnost vést v účetnictví odděleně určený majetek.



Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
Až budete stát v koloně na D1, můžete slavit. Dálniční propojení Prahy a Bratislavy se otevřelo před 45 lety
