Kapsch hodlá se státem spolupracovat na přípravě mýtného tendru

08.04.2015 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 8. dubna (ČTK) - Současný provozovatel mýtného systému Kapsch hodlá se státem spolupracovat na přípravě mýtného tendru. Po jednání ministra dopravy Dana Ťoka s majitelem rakouské společnosti Georgem Kapschem to ČTK řekl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold. Firmě vyprší smlouva na výběr mýta ke konci roku 2016. Stát nyní připravuje soutěž na nového výběrčího. Chybí mu ale data o fungování nynějšího systému.

Firma a ministerstvo se proto dohodly, že společně sestaví pracovní skupinu techniků a právníků, kteří dojednají detaily součinnosti. Stát ji potřebuje kvůli licencím k softwaru mýtného systému, které jsou až do konce smlouvy s Kapschem v jeho výhradním vlastnictví. \"Kapsch deklaroval, že podpoří připravovaný mýtný tendr a usnadní přechod na nového provozovatele,\" uvedl Neřold.

Pokud by Kapsch státu licence k softwaru nepředal s dostatečným předstihem, je úřad připraven vypsat soutěž na provoz mýtného systému bez možnosti využití vybudované sítě mýtných bran a dalšího vybavení, jako jsou kamionové palubní jednotky. V takovém případě by ale přišel o investici zhruba šesti miliard korun, které na jejich pořízení utratil.

\"Řekl jsem panu ministrovi, že neznám ve světě situaci, kdy by rozumný hospodář měnil svůj spolehlivý a vyzkoušený mýtný systém. Upozornil jsem ho také, že změna fungujícího systému bude vždy ta nejdražší a nejrizikovější varianta,\" řekl ČTK Georg Kapsch.

Harmonogramem přípravy výběrového řízení na nového provozovatele mýtného systému se má dnes zabývat i vláda. Obří zakázku na desetiletý výběr mýta plánuje ministerstvo dopravy vypsat napřesrok na jaře a vítěze tendru chce znát do září. Aktuální harmonogram má ale řadu rizik spojených s nedostatkem času. Zaprvé nepočítá s tím, že by se někdo z neúspěšných uchazečů odvolal k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a zároveň předpokládá součinnost Kapsche.

Mýtný systém na zhruba 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a části silnic první třídy provozuje Kapsch od roku 2007. Loni na mýtném od kamionů a autobusů vybral 8,7 miliardy korun, od zahájení provozu téměř 58 miliard korun. Za provoz systému stát vloni zaplatil 2,15 miliardy korun.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK