Ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová (za ANO) v pátek oznámila, že Česko nemůže zahájit čerpání peněz z fondů EU. Důvodem je podle ní zpráva z auditu monitorovacího systému evropských fondů MS2014+, která použití systému pozastavila. Audit týmu ministerstva financí označila za neprofesionální a opřený o spekulace. Ministerstvo financí vedené šéfem ANO Andrejem Babišem si za auditem stojí.
Podle Šlechtové je monitorovací systém pro čerpání dotací z EU nenahraditelný. \"Bez tohoto systému Česká republika nemůže čerpat finanční prostředky z EU ve výši 650 miliard korun. Systém je klíčový, aby byly vyhlašovány první výzvy, aby řídící orgány do něj mohly vkládat data,\" uvedla v pátek ministryně.
Sobotka dnes v ČT uvedl, že bude chtít, aby obě ministerstva postupovala tak, aby nedošlo ke zdržení v čerpání fondů. Věc bude ve středu řešit vláda. Informační systém je podle Sobotky připraven a bude možné do něj od května vkládat výzvy. Operační programy mají zatím připravené čtyři resorty.
\"V tuhle chvíli řešíme problém, který jsme zdědili z minulosti,\" nechal se také slyšet premiér, podle něhož začal být monitorovací systém evropských fondů pořizován ještě za dvojice předchozích vlád. Předseda ODS Petr Fiala premiéra obvinil z toho, že jeho vláda vše, co nefunguje, přisuzuje předchozím kabinetům. Sobotkova vláda podle něj nedokázala připravit podmínky, aby Česko mohlo účinně čerpat evropské fondy.
Monitorovací systém evropských strukturálních a investičních fondů pro období 2014-2020 nahrazuje nynější tři rozdílné systémy řízené třemi ministerstvy a centrální zastřešující systém. Řídící orgány prostřednictvím systému budou vyhlašovat výzvy a přijímat konkrétní projekty.
Výběrové řízení na tvorbu systému, poskytování služeb a servisní podpory a rozvoj aplikace v roce 2013 vyhrála za 567 milionů korun firma Tesco SW. Systém MS2014+ by měl, byť po roce 2020 v omezené míře, fungovat do roku 2030. O monitorovací systém se zajímá i policie. Údajně reagovala právě na předběžné závěry auditu ministerstva financí, podle nichž provázelo výběrové řízení množství chyb.



Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
Až budete stát v koloně na D1, můžete slavit. Dálniční propojení Prahy a Bratislavy se otevřelo před 45 lety
