Vláda dnes uvedla, že bez významné účasti soukromých věřitelů nebude Ukrajina schopna situaci stabilizovat a vrátit se příští rok k hospodářskému růstu. Nový zákon umožní potrestat \"bezohledné\" věřitele tím, že jim budou \"v případě potřeby\" pozastaveny splátky dluhu, sdělil kabinet v dnešním komuniké.
Toto moratorium \"věřitele poněkud oslabuje, neboť Ukrajinci jim vlastně říkají: nečekejte, že obdržíte příští platby,\" řekl analytik Gabriel Sterne ze společnosti Oxford Economics.
Restrukturalizace dluhu je součástí záchranného programu pro Ukrajinu v objemu 40 miliard dolarů, který Kyjevu schválil Mezinárodní měnový fond (MMF). Výměnou dluhu chce vláda ušetřit více než 15 miliard USD a do roku 2020 snížit poměr státního dluhu k hrubému domácímu produktu pod 71 procent ze současných 100 procent.
Ukrajina do restrukturalizace zahrnula veškeré nesplacené dluhopisy prodané do konce února 2014. Kromě státních dluhopisů se restrukturalizace bude týkat i dluhopisů vydaných státními bankami nebo železnicí.
Ukrajinské ministerstvo financí již dříve oznámilo, že bude požadovat v rámci restrukturalizace dluhu nejen prodloužení splatnosti dluhopisů, ale i snížení jejich nominální hodnoty a snížení úroků. Držitelé ukrajinského dluhu ale v pondělí zopakovali, že snížení hodnoty dluhopisů není podle jejich názoru nezbytné.
Ukrajinský premiér Arsenij Jaceňuk před dnešním hlasováním v parlamentu řekl, že věřitelé \"nám musejí pomáhat nikoli slovy, ale dolary\". Ukrajinské ministerstvo financí bezprostředně po hlasování naznačilo, že pokud se nepodaří najít společné schůdné řešení, pak nového právního aktu využije.
Postoj Kyjeva podpořila slova amerického ministra financí Jacka Lewa, podle kterého budou držitelé ukrajinského dluhu možná muset učinit ústupky. Na dluhopisy státních bank Ukreximbank a Oschadbank a ukrajinských železnic se podle Kyjeva moratorium vztahovat nebude.



Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
Až budete stát v koloně na D1, můžete slavit. Dálniční propojení Prahy a Bratislavy se otevřelo před 45 lety
