Rozhodující vliv na pokles má podle Volfa počasí. \"Srážky za duben a květen byly na úrovni 66 procent normálu. To se odrazí i na výnosu řepky. V Česku jí vyprodukujeme 1,3 milionu tun, což pro republiku stačí, protože pro zpracování potřebujeme řádově jeden milion tun,\" řekl.
Zbytek řepky čeští zemědělci opět vyvezou do Německa, které má šestkrát vyšší zpracovatelské kapacity. I tam se letos potýkají s nižší výnosností a poklesem produkce. \"O řepku je v Evropě mimořádný zájem, protože EU má vysoké zpracovatelské kapacity. Dokonce vyšší než je produkční schopnosti Evropy, takže se řepka dokonce do Evropy dováží,\" upozornil Volf.
Poptávka převyšující nabídku se podle Volfa projevila v ceně řepky, která letos roste. \"V posledních dvou letech se cena pohybovala kolem devíti až deseti tisíci korun za tunu, ale vzhledem k tomu, že letos bude produkce nižší, tak cena se už teď aktuálně pohybuje přes deset tisíc korun a pomalu roste,\" řekl. Cena podle něj do žní vzroste maximálně na 10,5 tisíce korun. \"Co se bude dít po žních, se uvidí na základě skutečně sklizené řepky v Evropě. Ale předpokládáme, že bude pozvolný další růst ceny,\" doplnil.
Masivní růst ploch řepky přišel v 90. letech minulého století, kdy se rozloha polí zvětšila na trojnásobek. V roce 1999 byla zaseta na více než 350 tisících hektarech. V roce 2012 řepka prolomila hranici 400 tisíc hektarů, o rok dříve překročila plochou například výměru ječmene, který zemědělci zaseli na 373 tisících hektarů. Celková výměra osevních ploch v Česku činila loni 3,516 milionu hektarů, řepka letos je na 392.500 hektarech.
Kromě biopaliv se řepka přidává do krmných směsi pro dobytek a vyrábí se z ní glycerin pro farmaceutický a kosmetický průmysl.



Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
Až budete stát v koloně na D1, můžete slavit. Dálniční propojení Prahy a Bratislavy se otevřelo před 45 lety
