Energetici vedle výměny paliva mimo jiné zkontrolovali chladicí věž a dokončili opatření ze zátěžových testů EU. Odstávka na prvním bloku začala 10. července a měla by skončit podle plánu. Na druhém bloku letos začala odstávka pro výměnu paliva 17. dubna a po opravách definitivně najel až 19. srpna. Oba bloky tak byly v létě odstaveny kvůli poruchám v nejaderné části na neplánovaných 27 dnů.
\"Reaktor prvního bloku byl spuštěn přibližně půl hodiny před půlnocí. Teď pracujeme na fyzikálních testech spouštění, při nichž ověřujeme chování aktivní zóny a paliva po odstávce,\" řekl ČTK šéf temelínských fyziků Daniel Ernst.
První blok má za sebou výměnu čtvrtiny paliva a řadu náročných kontrol a úprav. Vše zvládli zaměstnanci a dodavatelé za plánovaných šest a půl týdne. Přesto ale ředitel elektrárny Bohdan Zronek plánuje změny. \"Odstávku prvního bloku zvládáme v plánovaném harmonogramu, ale v průběhu léta jsme narazili na řadu neplánovaných činností. To považuji za zbytečné a teď nás čeká řešení, jak tomu v budoucnu předejít,\" uvedl.
Proces spouštění se nyní odvíjí od výsledků fyzikálních testů. V případě, že všechny potvrdí možnost první výrobní blok Temelína znovu zcela bezpečně spustit, měla by být celá elektrárna připojena do sítě do konce tohoto týdne.
Druhý výrobní blok jihočeské jaderné elektrárny je ve standardním provozu, kdy díky výměně nízkotlakých dílů turbín zvýšil výrobu o více, než 20 MWe.
Jaderná elektrárna Temelín vyrobila první elektřinu v prosinci 2000. Teď je největším zdrojem výroby elektřiny v ČR. Svojí produkcí kryje pětinu české spotřeby. Letos zatím vyrobila 8,07 miliardy kilowatthodin elektřiny. Vzhledem k prodloužení odstávky druhého bloku Temelín letos nepřekoná dosud nejvyšší roční výrobu elektřiny z roku 2012, která dosáhla 15,3 miliardy kilowatthodin.



Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
Až budete stát v koloně na D1, můžete slavit. Dálniční propojení Prahy a Bratislavy se otevřelo před 45 lety
