Samosprávy chtějí novou průmyslovou zónu v Bochoři bez letiště

11.09.2015 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Přerov 11. září (ČTK) - Ministerstvo průmyslu a obchodu spolu se samosprávami do konce roku rozhodne, zda chystaná strategická průmyslová zóna v areálu bývalé vrtulníkové základny v Bochoři u Přerova bude fungovat bez letiště či s ním. Krajský úřad i město Přerov jsou pro zrušení letiště, aby průmyslová zóna měla velkou plochu a přilákala do regionu sužovaného nejvyšší nezaměstnaností v Olomouckém kraji nové investory. O podobě průmyslové zóny v Bochoři bude na začátku roku jednat vláda.

\"K rozhodnutí zbývá, zda průmyslová zóna bude fungovat spolu s letištěm nebo bude bez letiště. Obě řešení mají své výhody i nevýhody,\" řekl dnes v Přerově novinářům ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD). Pokud by zóna byla bez letiště, tak její plocha bude výrazně větší. \"Pokud bude s letištěm, tak pozemků bude k dispozici daleko méně, na druhou stranu to může být zajímavé pro firmy, které chtějí podnikat v leteckém průmyslu,\" míní Mládek, podle kterého letištní dráha může do Přerova přilákat i investory, jejichž manažeři často létají.

Na rozhodnutí mají úřady čas do konce roku, kdy má Mládkův úřad konečný návrh budoucí podoby průmyslové zóny u Přerova předložit vládě. \"Situaci by nám ulehčilo, kdyby se objevil významný investor, se kterým bychom rovnou jednali, jaké má představy,\" podotkl Mládek. Naposledy se spekulovalo o tom, že by do Přerova mohla zamířit britská automobilka Jaguar Land Rover, která se nakonec rozhodla novou továrnu postavit na Slovensku.

Podle hejtmana Jiřího Rozbořila (ČSSD) i primátora Přerova Vladimíra Puchalského je lepší varianta bez letiště, díky které by plocha průmyslové zóny činila 400 hektarů. \"Je to plocha, která nemá v Česku obdoby,\" upozornil Rozbořil. Připomněl, že pozemky v areálu vrtulníkové základny vlastní stát, takže při budování tak velké zóny nebudou problémy s jejich výkupem. \"Obrovskou výhodou, kterou možná nemá žádná jiná průmyslová zóna v České republice, je budoucí napojení na dálnici D1,\" řekl Rozbořil. Průmyslovou zónu v Bochoři lze pomoci železniční vlečky napojit také na důležitý železniční uzel v Přerově.

Podle Mládka má Česko nyní v hledáčku několik významných investorů. \"Nemáme ale velkou průmyslovou zónu, kterou můžeme velkému investorovi nabídnout. Když tedy vynechám Holešov, kde není jednoduché řešení starého problému,\" dodal Mládek.

Pro stavbu strategické průmyslové zóny v Bochoři je důležité její napojení na dopravní infrastrukturu, což znamená především dostavbu chybějících dvou úseků D1 z Říkovic do Přerova a z Přerova do Lipníku nad Bečvou. Druhý z úseků by se začal stavět v polovině roku, pro stavbu úseku z Říkovic je potřeba vykoupit ještě část pozemků.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK