\"Obdobnou situaci jako minulý pátek pracovníci ČEPS dlouho neřešili. Podobný výkonový deficit byl zaznamenán naposledy v lednu 2006. Příčinou byl tehdy výpadek jaderné elektrárny Temelín, ke kterému se přidaly silné mrazy,\" řekla Peterová.
Stav z konce minulého pracovního týdne byl podle ní dán souhrou několika faktorů. \"Přenosová soustava byla značně oslabena nejen kvůli poruše druhého temelínského bloku a chvaletické elektrárny, ale i kvůli dalším plánovaným odstávkám,\" dodala. Nyní je plánovaná odstávka například i na jednom z čtyř bloků druhé české jaderné elektrárny v Dukovanech.
Podle dat Energetického regulačního úřadu je Česko z hlediska elektřiny dlouhodobě exportní zemí. V posledních deseti letech neklesl celoroční rozdíl mezi vyvezenou a dovezenou elektřinou pod 11,5 terawatthodin (TWh), za prvních šest měsíců letošního roku to bylo 7,9 TWh.
ČEPS v pátek uvedl, že během dne bylo nutné v české přenosové soustavě v některých hodinách nahradit více než 1000 MW výkonu, což je výkon jednoho bloku Temelína. ČEPS proto zažádal u provozovatelů sousedních přenosových sítí o výpomoc. Náklady s tím spojené zaplatí podle ČEPS firmy, jejichž elektrárny stav způsobily. Temelín patří společnosti ČEZ, Chvaletice společnosti Severní energetická.
\"Naše náklady na páteční odchylku dosáhnou nižších desítek milionů korun. Podstatnější bude ztráta na marži, protože jaderné elektrárny jsou nejekonomičtější elektrárnou. Tu ale v tuto chvíli neumíme vyčíslit,\" řekl dnes mluvčí ČEZ Ladislav Kříž. Severní energetická zatím vyčíslení podle mluvčí Gabriely Sáričkové Benešové nemá.
Temelín i Chvaletice provoz částečné obnovily. Temelín začal dodávat elektřinu do sítě dnes po půlnoci, kdy po deseti dnech skončila odstávka prvního bloku způsobená závadou. Druhý blok, který byl kvůli závadě neplánovaně odstaven v noci na pátek, by měl dodávku elektřiny obnovit příští týden.
Ve Chvaleticích začal první z neplánově odstavených bloků pracovat v sobotu, druhý uvedla elektrárna do provozu dnes ráno. Zbývající dva bloky elektrárny podstupují dlouho plánovanou opravu.
Rozdíl mezi vyvezenou a dovezenou elektřinou v minulých letech (v TWh)
2005 12,6 2006 12,6 2007 16,2 2008 11,5 2009 13,6 2010 14,9 2011 17,0 2012 17,1 2013 16,9 2014 16,3 2015* 7,9
Zdroj: Energetický regulační úřad.
* 2015 - údaj za 1. pololetí



Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
Až budete stát v koloně na D1, můžete slavit. Dálniční propojení Prahy a Bratislavy se otevřelo před 45 lety
