\"Se společností Vattenfall budeme o koupi vážně jednat,\" citovala programovou ředitelku švédské kanceláře Greenpeace Anniku Jacobsonovou agentura DPA.
Koncern Vattenfall patří plně švédskému státu a už delší dobu chce opustit těžbu hnědého uhlí v historické oblasti Lužice. Vattenfall nyní ve spolkových zemích Sasko a Braniborsko provozuje pět uhelných dolů a tři elektrárny. Dohromady tak dává práci 8000 lidí a obstarává deset procent výroby elektřiny v Německu.
\"Švédská vláda si nemůže dovolit prodat důl firmě, která bude pokračovat v pálení tak obrovského množství uhlí. To si Švédsko nemůže před blížící se světovou konferencí o klimatu v Paříži dovolit. Vattenfall a švédská vláda musejí přijmout zodpovědnost i za emise, které se vypouštějí mimo hranice vlastního státu. Jestliže tak neučiní, je řada na nás. Uhlí musí zůstat pod zemí,\" citovala Jacobsonovou v dnešní tiskové zprávě česká pobočka Greenpeace.
Zájem Greenpeace by ale podle DPA mohl ztroskotat na finančních možnostech organizace. \"Nebereme to vážně,\" řekl DPA šéf uhelné divize Vattenfallu Rüdiger Siebers.
Výroba elektrické energie z hnědého uhlí je považována za dosluhující technologii. Na druhou stranu ale bude pravděpodobně ještě po desetiletí nutná k zajištění energetické bezpečnosti.
Podle české pobočky Greenpeace by případný prodej dolů společnostem ČEZ nebo EPH pravděpodobně znamenal rozšíření dvou stávajících (Welzow-Süd a Nochten) a zprovoznění tří nových povrchových dolů, což by znamenalo zánik osmi obcí.
\"Dosavadní postup švédské vlády je groteskně pokrytecký. Tvrdí, že chce snižovat emise skleníkových plynů - ale místo toho, aby doly a elektrárny zavřela, je připravena je prodat tomu, kdo zaplatí víc,\" kritizoval prodej vedoucí energetické kampaně Greenpeace ČR Jan Rovenský.



Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
Až budete stát v koloně na D1, můžete slavit. Dálniční propojení Prahy a Bratislavy se otevřelo před 45 lety
