Průměrná cena taxi v Praze je 20 Kč za kilometr

14.10.2015 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 14. října (ČTK) - Průměrná cena za kilometr, kterou platí zákazníci taxi v Praze, se pohybuje kolem 20 korun. Průměrná vzdálenost, kterou taxi se zákazníkem ujede, je 8,3 kilometru. Vyplývá to ze statistik služeb Taxify a Liftago. Maximální cena stanovená magistrátem je zatím 28 Kč za kilometr, magistrát navrhuje její zvýšení na 32 korun, taxikáři chtějí 38 až 45 korun. Obe strany se zatím nedohodly na výpočtu její výše.

Podle uvedených statistik se ceny u jednotlivých služeb, respektive společností pohybují zhruba od 13 do 28 Kč za kilometr. Typický řidič taxi najede po Praze asi 200 až 300 kilometrů denně, ale z toho pouze 25 až 35 procent se zákazníkem. U mobilních aplikací se využití vozidel ve srovnání s klasickými dispečinky zvyšuje.

Ceny taxi obecně tlačí dolů právě mobilní a internetové služby, ale jejich podíl na trhu se pohybuje mezi pěti a deseti procenty. Služby jako české Liftago nabízejí zákazníkům nejbližší vozy v dosahu a sazby, které si stanovují sami taxikáři. Naproti tomu Taxify vsadilo na pevné sazby od 13 do 15 korun za ujetý kilometr a pevnou sazbu má i Hopin. Samozřejmostí u mobilních aplikace je možnost hodnocení řidičů a jejich služeb zákazníky.

Klasické dispečinky s telefonickými operátory většinou od svých řidičů vybírají každý měsíc pevně stanovený poplatek a zároveň jim smluvně zamezují nabízet své služby přes mobilní aplikace, které funkci dispečinku nahrazují. Dochází ale i k přecházení řidičů mezi jednotlivými aplikacemi.

\"Vidíme tedy poměrně velký prostor nejen pro náš růst, ale i pro ostatní aplikace. Navíc, když se bavíme s řidiči, pozorujeme jejich nespokojenost s některými klasickými dispečinky,\" uvedl Roman Sysel z Taxify.

\"Část řidičů proto od dispečinků odešla a jezdí již jen pro mobilní služby. Důvodem je dosažení lepší vytíženosti i provize založená na realizovaných výkonech,\" uvedl Ondřej Krátký z Liftago. Liftago v současnosti používá asi 500 řidičů, Taxify několik set a Hopin asi 200 řidičů.

Další alternativou je globální služba Uber, která ale nezajišťuje přepravu taxi, ale tzv. smluvní přepravu. Podle magistrátu i ministerstva dopravy by ale vozy Uberu měly být označené stejně jako taxi a mít schválený taxametr.

Praha podle posledních informací asi nestihne do konce roku zvýšit maximální cenu taxislužby, protože se magistrát s řidiči neshodl na výpočtu její výše. Současná nejvyšší cena, za kterou mohou v Praze vozy taxi jezdit, byla v roce 2007 stanovena na 28 korun. Magistrát navrhuje její zvýšení na 32 korun, taxikáři chtějí 38 až 45 korun. Podle mluvčího Asociace koncesionářů v taxislužbě (AKT) Daniela Tarjovského je 30 korun pouze nákladová cena. Podle magistrátu ale řidiči nedokládají své požadavky relevantními podklady. Při srovnání podkladů od řidičů a výsledků kontrol úředníků nesedí počet zakázek za den, jejich průměrná délka i rychlost, kterou se reálně taxíky po Praze pohybují.

Praha má dlouhodobé problémy především s nepoctivými taxikáři. Podle informací magistrátu je v metropoli 2000 aktivních provozovatelů taxislužeb, přes 4600 evidovaných vozidel a téměř 5500 řidičů.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK