\"Program Interreg Central Europe, kterého se účastní devět států ze střední Evropy včetně nově Chorvatska, má na následující sedmileté období 246 milionů eur. Hlavním tématem projektů jsou inovace, například komercionalizace výsledků výzkumu a jejich uplatnění na trhu,\" řekl Lukeš.
Projekty se mohou týkat také životního prostředí, kde se upřednostňuje protipovodňová ochrana a využití kulturního dědictví pro rozvoj kraje. V oblasti dopravy a mobility je hlavním cílem snížení emisí CO2. Poslední čtvrtou prioritou je nízkouhlíková strategie, kdy největší zájem je o obnovitelné zdroje energie, snižování emisí a zvyšování efektivity veřejných budov.
Tento program má podpořit spolupráci mezi zeměmi, proto musí být projekty mezinárodní. \"Každého projektu se musí podle nařízení účastnit partneři nejméně ze tří států, nicméně nikdy nebyl schválen projekt, kde by byli partneři jen ze tří států. Průměr se pohybuje kolem deseti partnerů z pěti států,\" zdůraznil Lukeš.
Řídící orgán programu už vyhodnocuje výsledky první výzvy k předkládání projektů, kde se sešlo ze všech zemí celkem 610 žádostí. Z toho ve 340 projektech jsou podle Lukeše zapojeni zájemci z Česka.
\"Zájem z ČR je obrovský, ale ne všechny projekty projdou. Není to tím, že by nebyly kvalitní, ale protože zájem je velký a alokace je nízká,\" podotkl Lukeš.
Spolupráce v programu Interreg začala už v roce 1990, Česko se do něj zapojilo po svém vstupu do EU v roce 2004. Aktuálně se ho účastní devět zemí, kromě Česka také Rakousko, Polsko, Maďarsko, Slovensko, Slovinsko a část území Německa (regiony Bádensko-Württembersko, Bavorsko, Berlín, Braniborsko, Meklenbursko-Přední Pomořansko, Sasko, Sasko-Anhaltsko) a Itálie (Emilia-Romagna, Furlandsko-Julské Benátsko, Ligurie, Lombardie, Piemont, autonomní provincie Bolzano, autonomní provincie Trento, Valle d\'Aosta a Benátsko). Nově je součástí také Chorvatsko.



Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
Až budete stát v koloně na D1, můžete slavit. Dálniční propojení Prahy a Bratislavy se otevřelo před 45 lety
