Moratorium bude platit \"do přijetí našich restrukturalizačních návrhů, nebo do příslušného soudního rozhodnutí\", uvedl premiér. \"Jsme připraveni na právní kroky z ruské strany,\" citovala Jaceňuka agentura Reuters.
Ukrajina se letos v říjnu dohodla s většinou majitelů dluhopisů na restrukturalizaci svého dluhu, která zahrnuje odpis dluhu ve výši 20 procent a prodloužení splatnosti. Rusko však požaduje splacení celé hodnoty těchto cenných papírů. Dluhopisy vydala vláda sesazeného prezidenta Viktora Janukovyče necelé dva měsíce předtím, než byla svržena. Nynější vláda zvažuje, že je nesplatí.
Rusko se odmítá s ukrajinskými dluhopisy zúčastnit dohody o restrukturalizaci svého dluhu u zahraničních věřitelů, protože tento dluh nemá komerční povahu, ale jde o oficiální státní pomoc. Toto stanovisko Moskvy tento týden potvrdil jako správné i Mezinárodní měnový fond (MMF).
MMF nesmí poskytovat pomoc zemím, které neplní své závazky. Tento měsíc však s ohledem na ukrajinský dluh vůči Rusku MMF oznámil, že změní pravidla poskytování úvěrů, aby mohl dále podporovat ty země, které nebudou schopny splácet dluh zahraničním vládám či mezinárodním institucím. Věřitelská země se ale musí snažit jednat o restrukturalizaci tohoto dluhu. Ukrajina tak bude muset překonat mrazivé vztahy s Ruskem a pokusit se o dvoustrannou dohodu o dluhu.
V listopadu ruský prezident Vladimir Putin Ukrajině navrhl restrukturalizaci dluhu, která by spočívala v tom, že Kyjev bude mít na splacení dluhu další tři roky. Zaplatil by ve třech splátkách, z nichž první by se uskutečnila až v příštím roce. Rusko na to ale požaduje západní garance. Ukrajina na nabídku neodpověděla.
Ruský ministr financí Anton Siluanov na počátku tohoto měsíce prohlásil, že po termínu splatnosti dostane Ukrajina deset dní na to, aby splatila dluh, nebo aby přistoupila na restrukturalizaci, jak ji navrhl Putin. Pokud tak neučiní, zahájí Moskva proti Kyjevu právní kroky.



Dacia Bigster, o které pořád sní spousta českých zákazníků, se vyrábí. S dieselem stojí zhruba 600 tisíc, ale je tu problém
Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
