Současná smlouva o tranzitu plynu stanoví proměnlivou sazbu, která se odvíjí od aktuálních cen plynu. Nyní podle serveru činí 2,73 dolaru (68 Kč) za tisíc metrů krychlových na 100 kilometrů.
Interfax ve středu uvedl, že ukrajinská komise pro regulaci v oblasti energetiky upravila metodiku výpočtu tarifů pro přepravu zemního plynu přes její území, která výrazně zdražuje ceny pro Gazprom.
Kyjev již dlouho není spokojen s cenami za tranzit plynu. V říjnu 2014 podala Ukrajina kvůli dohodě žalobu k stockholmskému soudu, protože Rusko prý neposlalo plynovodem dohodnutý objem. Požaduje odškodné 6,2 miliardy dolarů (15,6 miliardy Kč).
Šéf ruského Národního fondu energetické bezpečnosti Konstantin Simonov však upozorňuje, že Ukrajina nemůže jednostranně měnit stávající smlouvu o tranzitu plynu. Současné tarify jsou pak přímo vázány na vývoj cen zemního plynu, které jsou právě teď velmi nízké. Ukrajinský odborník na energetiku Valentin Zemljanskyj pak poukázal na to, že mezinárodní dohody mají přednost před vnitrostátními právními předpisy. Ustanovení uzavřená v rámci mezinárodní dohody tak mají přednost před rozhodnutím vlády. Upozornil také na soud ve Stockholmu. Podle něj bude možné jednat o změnách až poté, co bude známé rozhodnutí soudu.
Simonov nevylučuje, že oznámení o nových tarifech může být pokusem Ukrajiny o tlak na Evropu, která potřebuje nepřerušený tranzit ruského plynu přes ukrajinské území. V případě radikálního postupu by totiž mohlo oznámení vyústit až ve spor, který by mohl způsobit přerušení tranzitu plynu, podobně jak tomu bylo na přelomu let 2008 a 2009. Podle Simonova se Kyjev tímto způsobem může snažit donutit Evropu zaplatit za ruský plyn pro Ukrajinu.
Ukrajina zatím odmítala koupi ruského plynu s tím, že má dost zásob na zimu. Odebírá také prostřednictvím zpětného toku z Evropy ruský plyn, který je touto cestou pro ní levnější. Odborníci z Ruska i Ukrajiny i Gazprom se však domnívají, že chladné počasí může způsobit, že Ukrajina bude muset odebrat plyn z Ruska.



Dacia Bigster, o které pořád sní spousta českých zákazníků, se vyrábí. S dieselem stojí zhruba 600 tisíc, ale je tu problém
Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
