Ropa zlevňuje od polovině roku 2014, v současnosti je o více než 70 procent levnější než před rokem a půl. Ropný kartel OPEC odmítá podpořit ceny snížením těžby, protože nechce uvolnit místo na trhu konkurenci. Kartel se na prosincovém zasedání ve Vídni nedokázal dohodnout na nastavení oficiálního těžebního limitu a někteří členové předtím apelovali na nečlenské Rusko, aby těžbu snížilo samo.
\"Z našeho úhlu pohledu je nepravděpodobné, že se všechny země v rámci OPEC dokážou dohodnout na omezení produkce, natož ty země, které nejsou v koalici OPEC,\" uvedl podle agentury Reuters Novak.
Diskuze na toto téma se podle ministra konaly od okamžiku, kdy ceny ropy začaly před rokem a půl výrazně klesat. \"Vidíme ale, že země OPEC jako je Saúdská Arábie v roce 2015 zvýšily celkovou produkci o 1,5 milionu barelů denně,\" poznamenal ministr.
Jakékoli koordinované úsilí o snížení produkce ropy by ale podle něj stejně nefungovalo. Rovnováha na trhu totiž podle něj závisí především na produkci břidlicové ropy ve Spojených státech.
Levná ropa představuje pro Rusko vážný problém, protože prodej ropy a zemního plynu tvoří více než polovinu příjmů státního rozpočtu. Země ale výzvy ke snížení domácí produkce v minulosti odmítala a poukazovala na to, že kdyby uzavřela vrty, bylo by kvůli obtížným klimatickým podmínkám těžké znovu těžbu obnovit.
Podle Novaka se kritická cena ropy pro domácí těžaře pohybuje mezi pěti a 15 dolary za barel, což zhruba odpovídá nákladům na výrobu. Ropa na světových trzích nyní stojí kolem 30 dolarů.



Dacia Bigster, o které pořád sní spousta českých zákazníků, se vyrábí. S dieselem stojí zhruba 600 tisíc, ale je tu problém
Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
