\"Jsem spokojen, je to zásadní zákon, který má ochránit spotřebitele. Obsahuje prvky, které tady ještě nebyly,\" uvedl Babiš. Předpis mimo jiné umožňuje, aby spotřebitelé mohli splatit dluhy z úvěrů vesměs kdykoliv, omezuje také sankce za pozdní splátky. Pro předlohu hlasovalo 158 ze 175 přítomných poslanců, proti nebyl nikdo.
Trh s poskytovateli úvěrů podle ministra bude vyčištěn díky povinnosti firem znovu žádat o licenci. \"Budou vyloučeny subjekty, které na to nemají předpoklady, profesní znalosti. Jde o to, abychom vyloučili ty, kteří půjčují s vědomím nebo cílem připravit lidi o majetek,\" uvedl Babiš. Dosud je podnikání nebankovních subjektů v oblasti úvěrů živností, působí tu víc než 60.000 osob. Nově budou muset mít základní kapitál alespoň 20 milionů korun.
Kontrolu úvěrových firem by měla mít na starosti Česká národní banka, jež taky bude vydávat licence. Zabývat se má i nelegálními subjekty. \"Myslím si, že to tam patří, nenechávat to na policii. Principiálně je to správné rozhodnutí,\" řekl Babiš. ČNB je podle něj bohatý subjekt, který není napojen na státní rozpočet, takže tato její nová kompetence nebude rozpočet nic stát. Proti převedení těchto pravomocí na ČNB se již dříve vyslovil budoucí guvernér Jiří Rusnok.
Kalousek považuje některé mantinely vymezené zákonem za příliš tvrdé. \"Neznamená to, že když půjčku nedostanete, že o ni nebudete usilovat někde jinde, kde už se vymáhají pohledávky nikoliv exekučními příkazy, ale baseballovou pálkou a břitvou,\" řekl předseda TOP 09.
Nějaká pravidla podle Kalouska v této oblasti existovat musí. \"Nicméně varujeme před tím, abychom jásali a tvrdili, že jsme ten problém vyřešili. Nevyřešili. Nastavili jsme pravidla, která se budou jistě upravovat, jak půjde život. Když nebudeme mít finanční gramotnost, problém nezmizí,\" uvedl.



Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
