Loni klesl deficit veřejných financí na nejnižší hodnotu 0,4 procenta HDP. Česko tak bylo v rámci Evropské unie mezi šesti nejlepšími zeměmi. EU požaduje deficit pod třemi procenty. Ministerstvo financí počítá v Konvergenčním programu letos s deficitem 0,6 procenta a příští rok s jeho poklesem na 0,5 procenta. Na této hodnotě by deficit měl podle odhadu úřadu setrvat i v letech 2018 a 2019. ČNB v aktuální prognóze očekává, že z letos odhadovaného deficitu 0,1 procenta by se měly veřejné finance dostat příští rok do přebytku 0,5 procenta.
OECD zároveň doporučila kvůli udržitelnosti rozpočtové odpovědnosti zavést do praxe pravidla pro rozpočtovou odpovědnost a ustavit rozpočtovou radu. Návrh ústavního zákona a doprovodných zákonů k rozpočtové odpovědnosti přitom leží již více než rok v Poslanecké sněmovně. Takzvaná finanční ústava, tedy ústavní zákon o rozpočtové odpovědnosti, má zavést hlavně omezení pro zadlužování státu. Politici nyní uvažují o tom, že by pravidla nemusela být schválena jako ústavní, tedy vyžadující podporu tří pětin poslanců.
\"K upevnění fiskální udržitelnosti by ve středním období pomohlo vytvoření takového fiskálního rámce, který by posílil obezřetný přístup k fiskální politice, jímž se Česká republika v minulosti vyznačovala,\" uvádí zpráva.
Ta zároveň konstatuje, že stav veřejných financí ČR je dobrý. Ovšem zároveň upozorňuje, že porostou výdaje spojené se stárnutím populace, což si vyžádá reformy s dlouhodobým dopadem, zejména reformu penzijního systému. \"Česká republika se může chlubit nízkou nerovností a mírou chudoby, měla by však věnovat pozornost podstatným problémům rovnosti žen a mužů,\" uvádí dále zpráva.
Saldo sektoru vládních institucí - odhad OECD (procento HDP)
2013 2014 2015 2016 odhad 2017 odhad -1,3 -1,9 -0,4 -0,5 -0,4
Zdroj: OECD



Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
