Pasáž o vyvlastnění menšinových vlastníků by podle senátorů mohla být v rozporu s Listinou základních práv a svobod, a zasluhovala by proto důkladnější přípravu. Pasáž byla do novely vložena ve sněmovně bez projednání ve výborech. V obchodním světě se operaci, při níž vlastník minoritní podíly vykoupí, říká vytlačení. Sněmovna předlohu schválila 31. března. Dnes se pro původní sněmovní stanovisko vyslovilo 135 poslanců.
"Jsem si vědom, že to v zásadě je zásahem do ústavních práv," připustil již dříve předkladatel novely Jiří Pospíšil, stínový ministr spravedlnosti ODS. Argumentoval ale tím, že ústavní soudy v dalších evropských zemích tuto operaci akceptovali. Dnes řekl, že hlasování o této problematice je ryze politické.
Pro přijetí úpravy o vyvlastňování menšinových podílníků firem se dnes vyslovil také ekonomický expert ČSSD Jan Mládek. Úpravu označil za důležitou pro fungování české ekonomiky. Podle jeho názoru by měla pomoci vybřednout ze slepé uličky, do které zemi zavedla kupónová privatizace. Právě kvůli privatizaci, soudí Mládek, mají firmy velký počet drobných vlastníků, kteří mohou blokovat strategické záměry.
Přijatá novela, ze které ustanovení o menšinových vlastnících firem sněmovna vyřadila, má zjednodušit zápis do rejstříku mimo jiné zavedením přesných formulářů, které by si lidé mohli vyzvednout u soudů nebo stáhnout na internetu. Jejich vyplněním by se obě strany zápisu vyhnuly zbytečnému papírování a obchodní společnost by mohla vzniknout do týdne. Změny by měly nabýt účinnosti od letošního 1. července.



Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
