Ostrovní království je v podílu nízkonákladových dopravců jedničkou v Evropě, především kvůli silnému zastoupení levných letů mezi Irskem a Británií. V kontinentální Evropě je nejvyšší pokrytí nízkonákladovými linkami v Německu. Česko je se zhruba 18procentním podílem těchto společností daleko před svými konkurenty z východní Evropy. Například v Maďarsku loni využilo diskontní společnosti pět procent odbavených pasažérů.
V celé Evropě vzrostl počet nízkonákladových letů za poslední tři roky z nuly na 16,3 procenta a další růst se očekává. Také v Česku se počet nízkonákladových linek zvýší, a to hned v letní sezoně, řekl Tomáš Kulman z KPMG. Například domácí dopravce Travel Service pod nízkonákladovou značkou Smart Wings zavedl od května nové lety do letovisek, jako jsou Heraklion, Palma de Mallorca, Soluň a Larnaca.
Nízkonákladové aerolinie nejsou zatím plnohodnotnou konkurencí pro tradiční dopravce, poznamenal Kulman. Nenabízejí totiž komplexní služby. "Tradiční letecké společnosti mají naopak plný servis jak na letišti, tak přímo v letadle," dodal. Konkurence je však donutila snížit ceny letenek. Navíc jsou nuceni zvyšovat efektivitu a měnit své obchodní modely.
Většina cestujících si nízkonákladové aerolinie zvolila jednoznačně kvůli nízké ceně letenek. Zhruba 24 procent respondentů výzkumu však preferovalo letový řád levných společností. Podle části obchodníků, kteří často cestují letadly, se ale navíc zvýšil počet jejich obchodních partnerů, kteří mají kanceláře blízko letišť nízkonákladových společností.
Levnější letenky, a tím i lepší dostupnost měst, také přispívají k vyšší návštěvnosti zemí, kam levné aerolinie létají. Podle Kulmana se ale v ČR doposud nepodařilo kvantifikovat vliv nízkorozpočtových aerolinií na nárůst počtu přenocování, přestože představitelé hotelového průmyslu připouštějí, že není zanedbatelný. To se týká překvapivě všech kategorií hotelů, řekl.
Většina velkých společností však zatím při cestování s nízkonákladovými aeroliniemi nepočítá. Z výzkumu vyplývá, že členové top managementu očekávají na letišti i na palubě letadla služby vysoké kvality. Lidé, kteří cestují obchodně, rovněž často požadují změnu času letu na poslední chvíli, a proto potřebují vyšší pružnost při rezervaci.



Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
