"Zpráva shrnuje nejdůležitější změny v jednotlivých segmentech finančního trhu, zdůrazňuje hlavní změny a naznačuje vývoj v letošním roce," říká náměstek ministra financí Tomáš Prouza, který analytický tým v loňském roce zřídil.
"Data za rok 2004 ukazují, že končí konsolidace finančního trhu a v každém segmentu se profilují zhruba tři dominantní hráči. Všechny segmenty vykázaly za uplynulý rok výrazný nárůst zisku i aktiv," říká Tomáš Prouza. Analýza úspor obyvatelstva ukazuje, že klesá podíl úspor v bankách a rychle se zvyšuje objem úspor ve stavebních spořitelnách, pojišťovnách a penzijních fondech. "Je vidět, že intervence státu ovlivňuje chování obyvatel a způsob ukládání jejich úspor. Stát proto bude muset s různými dotacemi pečlivě pracovat," dodává Tomáš Prouza.
Zpráva upozorňuje také na některé problémy s distribucí finančních produktů a na nutnost komplexně řešit otázku ochrany spotřebitelů. "Není možné, aby finanční instituce a distribuční sítě zneužívaly neznalosti klientů a nutily je k nákupu produktů, které pro ně nejsou vhodné," zdůrazňuje Tomáš Prouza.
Pro stát budou nadcházejícími klíčovými úkoly srovnání podmínek mezi jednotlivými segmenty finančního trhu a ochrana klientů. "Není možné neustále tolerovat nedodržování nastavených pravidel," připomíná Tomáš Prouza. Na druhou stranu však regulátor bude muset zvažovat dopady regulace na trh a pečlivě vyvažovat přínos jednotlivých regulatorních opatření a jejich finanční dopady na účastníky trhu. "Regulátor by měl do činnosti trhu zasahovat co nejméně tak, aby neohrožoval konkurenceschopnost českých finančních institucí a nezatěžoval je zbytečnými náklady," uzavírá Tomáš Prouza.
Zprávu o vývoji finančního trhu bude Ministerstvo financí vydávat každý rok v květnu. Každé pololetí bude vydávat také stručnější zhodnocení uplynulé poloviny roku. Cílem práce analytického týmu je poskytovat kompletní informaci o vývoji celého finančního trhu a integrovat informace, které zatím byly k dispozici pouze v roztříštěné podobě.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
