Průměrné roční tempo růstu produktivity, která měří hodnotu produkce zaměstnance na časovou jednotku, dosahovalo v letech 1995-2003 dvou procent. V letech 1990-95 produkce rostla ročně v průměru o 1,1 procenta.
"Zintenzivnění konkurenčního prostředí prospívá většině regionů světa," uvedl jeden z autorů zprávy Bart van Ark z univerzity v nizozemském Groningenu. Podle něho je nyní počet zemí zapojených do světové ekonomiky nejvyšší v historii a svých konkurenčních výhod dokáže využívat více oblastí s nižšími příjmy.
Vedle Evropy se výrazně zpomalil růst produktivity jen v Latinské Americe. Podle zprávy to svědčí o tom, že Evropa potřebuje vyvinout nový podnikatelský model, zvláště ve službách. Van Ark také vyjádřil naději, že k oživení Evropy přispěje impulz z východní části kontinentu.
Země východní Evropy a střední Asie zažily ve sledovaném období razantní obrat k lepšímu. Po propadu produktivity v první polovině 90. let téměř o šest procent ročně se tento ukazatel zvyšoval v minulých letech téměř o dvě procenta, stejně jako v zemích Severní Ameriky. Ta zrychlila růst z tempa necelého procenta.
Silný růst si uchovala východní a jižní Asie s Tichomořím. Zde se produktivita zlepšovala i nadále tempem více než tři procenta ročně. Výrazný skok z poklesu do kladného pásma vykázala Afrika a mírně si polepšil Blízký východ.
Conference Board přitom brzdí nadšení nebo obavy z vývoje u ekonomických mocností rozvojového světa, Číny a Indie. Jejich produktivita sice výrazně roste, zůstává však nadále více než 85 procent pod úrovní USA, což také vysvětluje rozdíl v bohatství. "Představa, že Čína bude schopna předehnat USA nebo Evropu v dohledné době, je přitažená za vlasy," uvedl van Ark.
Zpráva poznamenává, že produktivita v Evropě zůstává vyšší než v USA, zde však produktivita není hlavní hnací silou životní úrovně, která je v Evropě 30 procent pod úrovní USA. Vinu na tom má kratší počet odpracovaných hodin v Evropě a to, že na pracovní síle se v Evropě podílí méně lidí. Ze zprávy tak vyplývá, že situace Evropy by se mohla ještě zhoršit v důsledku toho, že Evropský parlament se snaží lidem zamezit, aby pracovali déle než 48 hodin týdně.



Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
