Průzkum Cetelemu: Češi kupují více nábytek než elektrospotřebiče

18.05.2005 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


PRAHA 18. května (ČTK) - Češi ze spotřebního zboží kupují nejvíce nábytek a potřeby pro kutily, méně pak elektrospotřebiče a spotřební elektroniku. Vyplývá to z evropské studie Barometr Cetelem, jejíž výsledky dnes zveřejnila společnost Cetelem ČR. Každý druhý český spotřebitel podle studie zamýšlí letos snížit své výdaje. Češi využívají nákupy prostřednictvím internetu více, než je průměr v ostatních evropských zemích.

Průměrný Čech podle průzkumu za nábytek utratil loni v průměru 3360 korun, což bylo více než třeba na Slovensku (1590 Kč). Nejvíce v Evropě za nábytek vydávali Němci (22.000 Kč) a Britové (19.200 Kč). Za potřeby pro kutily Češi zaplatili 3500 korun, tento trh rostl loni v Evropě stejně jako v roce 2003.

Za elektrospotřebiče, mezi něž patří například ledničky, mrazáky či pračky, zaplatili lidé v Česku 2820 Kč. V této oblasti loni uvolnili Francouzi první místo Španělům, kteří na nákup tzv. bílé techniky vydali 9240 korun. Za spotřební elektroniku, tedy televize, DVD přehrávače či hudební věže, utratili Češi 1350 korun. I přes stagnující trh si první místo uchovali s nákupy tzv. hnědé techniky za více než 8000 korun Francouzi.

Nákupy potřeb pro kutily v ČR převažují ve velkoplošných specializovaných prodejnách, v případě nábytku a elektrických spotřebičů dávají spotřebitelé přednost malým prodejnám před hypermarkety a obchodními domy, uvedla studie.

V Evropě podle průzkumu loni o dvě procenta vzrostl prodej nových automobilů, ačkoliv na největším evropském trhu v Německu i v zemích východní Evropy prodeje klesly. V Česku si loni nový vůz koupilo 3,2 procenta domácností, v Evropě tak učinilo nejvíce Španělů (11,9 procenta), Belgičanů (11,2 procenta) a Britů (10,6 procenta).

Studie ukázala, že na evropském trhu automobilů dominují značkové prodejny. Pouze 12 procent zákazníků koupilo své vozy v prodejnách nabízejících více značek. Tento podíl stoupá pouze ve východní Evropě, zejména v Rusku. Nejprodávanější značkou byl v minulém roce Renault s 10,4 procenta, následovaný značkou Volkswagen (9,6 procenta) a Opel (9,1 procenta). Stále větší podíl získávají japonské značky, zejména s pěti procenty Toyota.

Na 40 procent českých spotřebitelů využilo při nákupu zboží internet, což převyšuje evropský průměr a je více než například ve Španělsku, Itálii i v ostatních okolních východoevropských zemích.

Studie Barometr Cetelem, která slouží jako zdroj informací pro účastníky spotřebitelského trhu, je výsledkem průzkumu spotřebitelů ve 12 evropských státech. Průzkum uskutečnila firma Institut Research International, která se telefonicky dotazovala 8000 respondentů a provedla též 60 osobních rozhovorů. Historie studie sahá do roku 1989, kdy bylo zveřejněno její první vydání. Loni byla doplněna o Českou republiku, Polsko, Maďarsko a Slovensko.

Cetelem ČR působí v Česku od roku 1996 jako finanční instituce orientující se na poskytování úvěrových služeb. Je jednou z 20 dceřiných společností francouzské banky Cetelem, která je vedoucí evropskou společností na trhu finančních služeb a působí po celém světě. Cetelem je součástí finanční skupiny BNP Paribas.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK