"Po zasedání Rady EU je jasné, že problém dohody není na straně nových zemí. Úzkým místem je v první řadě nemorální a neodůvodněný britský rabat," řekl dnes Sobotka ČTK v reakci na krach jednání. Británie nechtěla ustoupit z úlevy, kterou má na příspěvcích do společné pokladny. Požadovala také revizi rozpočtové politiky, hlavně pak snižování zemědělských výdajů.
Proti návrhu předsedajícího Lucemburska se postavila nejen Británie, ale i Nizozemsko, Švédsko, Španělsko a překvapivě také Finsko. Jednání budou pokračovat pod britským předsednictvím.
Zbývajících 20 zemí včetně ČR návrh po celodenním dohadování podpořilo. Řada z nich na poslední chvíli navrhla, že se zřeknou části svých příjmů z rozpočtu EU, pokud se podaří dohodu zachránit. ČR se k této iniciativě připojila.
Premiér Jiří Paroubek uvedl, že ústupky by byly lepší než neschválení rozpočtu. Poukázal na to, že není vhodná doba na národní egoistické zájmy.
Podle šéfa lucemburské vlády Jeana-Clauda Junckera byla dohoda na dosah ruky a rozdíly v rozpočtových stanoviscích byly minimální. Chyběla však politická vůle.
Britský premiér Tony Blair však považuje výsledek za impulz k modernizaci zastaralé EU. Přeje si rozběhnout za britského předsednictví revizi rozpočtové politiky unie, a zejména se soustředit na snižování výdajů na zemědělství. To ale odmítá řada dalších zemí v čele s Francií.



Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
Kdo nezvládne tento kvíz za plný počet, ten si dost možná auto zničí. Kontrolky jsou totiž základem komunikace mezi autem a řidičem
