Podnikat v Indii ano - ale musíte vědět jak na to!

24.06.2005 | , CzechTrade
Tiskové zprávy


Vysoké clo až čtyřicet procent nemusí být nutně překážkou vstupu na indický trh. S tímto a dalšími opatřeními se potýkají obchodní ředitelé českých firem, které míří na trhy do velkých asijských zemí jako je Indie a Čína.

Vysoký stupeň byrokratizace státní správy a protekcionistická politika – to jsou základní charakteristiky Indie,  přesto tato země zůstává pro české firmy velkou výzvou. Je obrovským a rychle se rozvíjejícím trhem, který je hladový po vyspělých technologiích a know-how, na druhé straně oplývá levnou pracovní silou.

Jak překonat tyto a další překážky se dnes mohli dozvědět zástupci zhruba 50 českých firem, které se rozhodli obchodovat na tomto trhu nebo již na tomto trhu působí. Pro ně agentura CzechTrade připravila seminář s názvem Indie - země nových možností, jenž proběhl právě dnes 23. 6. na půdě agentury CzechTrade a jehož hlavní devizou byla osobní účast vedoucího zahraniční kanceláře CzechTrade v Bombaji Vladimíra Jeništy. Podnikatelé se tak měli možnost seznámit s odlišnostmi v obchodního styku, problémy a riziky číhajícími na české exportéry či používání vhodných smluvních a platebních instrumentů. „Indie se sice rychle rozvíjí, ale už není tím nenáročným trhem jako kdysi. Firmy musí počítat se silnou světovou konkurencí a s požadavky na zapojení domácího průmyslu. Chtěli jsme domácí exportéry varovat před překážkami, které na ně na indickém trhu čekají a zároveň jim poskytnout užitečné rady jak je úspěšně překonat,“ říká Jitka Hanzlíčková, generální ředitelka pořádající agentury CzechTrade.

Klíčem k úspěchu na indickém trhu je nejen dobré seznámení se s tamním trhem, distribučními a prodejními kanály, ale zejména využívání místních zástupců a provázání aktivit s místní firmou. Základem úspěšné komunikace s tamními firmami je rovněž výborná znalost obchodních zvyklostí.

Češi v minulém roce vyvezli do Indie především strojírenské výrobky, jako díly pro montáž vozů Škoda a Tatra, obráběcí stroje, textilní stroje a zařízení, polygrafické stroje a zařízení, dále díly pro energetiku, ložiska, vstřikovací čerpadla, regulační a ovládací techniku nebo kuličková ložiska. Z nestrojírenských položek se jedná zejména o plastické hmoty, optická vlákna, fotomateriály, skleněné a papírové výrobky. Naopak z Indie k nám v minulém roce proudila hlavně bavlna, nenahraná média pro záznam zvuku, chemikálie, textilní výrobky, léčiva, plasty, strojírenské části, kožedělné výrobky a zemědělské plodiny. V příštím roce by se čeští exportéři mohli prosadit zvláště v odvětví energetiky, infrastruktury, rozvoje průmyslu, zajištění vody, informačních technologií a biotechnologii.

V roce 2004 Česká republika vyvezla do Indie zboží v hodnotě 5 127 828 tis. Kč, oproti tomu dovezla zboží za 4 654 578 tis. Kč.

Autor článku

Tisková zpráva  

Články ze sekce: Tiskové zprávy