"V nejbližších měsících nepočítáme s dodávkami řepkového metylesteru pro tuzemský trh," potvrdil HN šéf Setuzy František Janů. Po krachu tendru na výrobce biolihu se tím zablokoval celý program podpory biopaliv v Česku.
Podle původních předpokladů měli výrobci metylesteru spustit produkci od července. "Výrobci se přihlásili v termínu, máme pro ně na letošek 450 milionů korun," řekla HN Jitka Sluková ze Státního zemědělského intervenčního fondu. Jenže ačkoliv se Setuza do programu přihlásila, zatím ho nevyužije. Požadovala totiž původně dotaci na jeden kilogram metylesteru 9,50 koruny, ale vláda zaručila jen sedm korun s tím, že podpora bude ještě kolísat podle ceny řepky, píše deník.
Setuza tlačí vládu k tomu, aby dotaci zvýšila. "V Německu je o metylester takový zájem, že je pro nás výhodnější vývoz bez dotace. Vydržíme s tím několik let," tvrdí podle HN Janů.
Podle HN Setuza podmiňuje dodávky na domácí trh zvýšením dotace, změnou zdlouhavého a rizikového systému proplácení podpor a také stanovením pravidel na delší dobu než jen do konce tohoto roku.
Podle směrnice EU by se měla dvě procenta biopaliv z celkové spotřeby nafty a benzinu objevit na trhu už do konce letošního roku. "I kdyby se podmínky dotací změnily v náš prospěch velmi rychle, což po dosavadních jednáních s úředníky bohužel skoro vylučuji, technicky by se bionafta na stojany dostala sotva ještě letos", citují HN Janů s tím, že brzké řešení se čekat nedá.
"Je to prostě horký brambor, nikdo ho nechce. Chci se s ekonomickými ministry sejít koncem srpna a dohodnout se, jak dál," snaží se podle HN vzbudit naději na řešení vicepremiér pro ekonomiku Martin Jahn.



 
				







 Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					 Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					 Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					 Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					 Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
						Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
					