"Společnost ČEZ je druhým největším akcionářem (v SD) s akciovým podílem ve výši 36,87 procenta a vzhledem k významu této společnosti pro zabezpečení strategických cílů energetické koncepce je i logickým strategickým investorem," uvádí důvodová zpráva, kterou má ČTK k dispozici. Mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Ivo Mravinace uvedl, že úřad bude záležitost komentovat až poté, co materiál projedná vláda.
Stát se Severočeské doly pokusil prodat před dvěma roky. Vláda premiéra Vladimíra Špidly však loni v březnu výběrové řízení zrušila kvůli tomu, že zájemci údajně podali nízké cenové nabídky. Mezi trojicí uchazečů byly společnosti Penta, J&T a Appian Group, které nabízely zhruba od pěti do sedmi miliard korun za státní 56procentní podíl. Stát tehdy společnost ČEZ do privatizace nepustil.
Fond národního majetku zadal podle důvodové zprávy zpracování tržního ocenění státního podílu. Posudek, který si stát nechal vypracovat zhruba před rokem a půl, vymezil cenu státního podílu mezi 7,5 a 10,7 miliardy korun.
Severočeské doly jsou největší tuzemskou hnědouhelnou firmou s loňskou produkcí 22 milionů tun. Zhruba 80 procent uhlí firma dodává právě společnosti ČEZ, ta naopak od uhelné firmy odebírá zhruba 60 procent svých hnědouhelných potřeb. Dalšími dvěma dodavateli je Mostecká uhelná společnost a Sokolovská uhelná.
Pokud stát nakonec opravdu zahájí jednání s ČEZ a firma podá cenovou nabídku, bude muset prodej ještě prošetřit Evropská komise. Ta prozkoumá, jestli stát neprodal státní podíl za nižší než tržní cenu, a neposkytl tak novému majiteli veřejnou podporu.
Ministerstva v minulosti rovněž zvažovala variantu spojení Severočeských dolů se sousední soukromou společností Mostecká uhelná pod majetkovým vlivem ČEZ či společně s majitelem MUS, Severočeskou uhelnou. Další zmiňovanou variantou byl odkup MUS a její prodej ČEZ a zároveň převod podílu v SD rovněž na ČEZ.
Severočeské doly jsou jednou z pěti státních strategických společností. Vedle uhelné firmy mezi pětici firem patří právě ČEZ, provozovatel ropovodů Mero, České aerolinie a společnost Čepro, která má na starosti přepravu, skladování a prodej ropných produktů.



 
				







 Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					 Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					 Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					 Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					 Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
						Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
					