Pokles vývozu i dovozu způsobila podle ČSÚ vyšší srovnávací základna loňského května, který byl prvním měsícem členství České republiky v Evropské unii. "Vlivem vývoje kurzu vzrostl v přepočtu na eura vývoz o 4,6 procenta a dovoz o 1,3 procenta," uvedl ČSÚ. V meziměsíčním srovnání vývoz zboží klesl o 1,3 procenta a dovoz stoupl o 0,2 procenta.
Se státy Evropské unie byla bilance v květnu aktivní 24,5 miliardy Kč, se státy mimo EU pasivní 18,5 miliardy Kč. Bilance se v meziročním srovnání zlepšila zejména v obchodě se stroji a dopravními prostředky, polotovary a materiály, chemickými výrobky a průmyslovým spotřebním zbožím. Prohloubil se naopak deficit obchodu s minerálními palivy o 2,4 miliardy Kč a potravinami a živými zvířaty o 1,4 miliardy Kč.
Celkový vývoz strojů a dopravních prostředků zůstal na úrovni května 2004. Export výpočetní techniky se zvýšil meziročně o více než čtvrtinu. Silničních vozidel se letos v květnu vyvezlo o 12,7 procenta více než před rokem. Klesl naopak export elektrických zařízení, přístrojů a spotřebičů o 23,3 procenta a strojů a zařízení k výrobě energie o 17,4 procenta.
Dovoz strojů a dopravních prostředků klesl o 7,2 procenta, z toho nejvíce strojů a zařízení všeobecně užívaných v průmyslu o 18,2 procenta a silničních vozidel o 11,5 procenta. Vzrostl pouze dovoz výpočetní techniky a strojů a zařízení k výrobě energie.
Růst dovozu minerálních paliv o 25,4 procenta byl podle ČSÚ způsoben hlavně vyšším dovozem ropy (hodnotově o 75,1 procenta, naturálně o 28,6 procenta) a zemního plynu (hodnotově o 46,2 procenta, naturálně o 15,7 procenta).
Obchodní bilance se státy EU se v květnu zlepšila o 7,2 miliardy korun, a to především s Francií, Itálií a s Británií. Zhoršila se bilance s Nizozemskem, Polskem, Rakouskem a Německem. Se státy mimo EU se schodek meziročně prohloubil o 2,7 miliardy korun, nejvíce s Ruskem a s Čínou.



Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
Kdo nezvládne tento kvíz za plný počet, ten si dost možná auto zničí. Kontrolky jsou totiž základem komunikace mezi autem a řidičem
