"Pokles sklizně způsobilo hlavně suché klima a vysoké teploty, které měly v postižených oblastech dopad na vodní zdroje," uvedla komise ve zprávě. "Geografické rozšíření se může zvětšit a dopad na výnosnost se ještě zhorší, pokud sucho přetrvá," dodává zpráva.
Produkce pšenice se sníží zhruba o deset milionů tun a výnos se sníží o 5,8 procenta na 5,6 tuny na hektar. Dramaticky klesly výnosy pšenice tvrdé, a to o 24 procent. Odhady sklizně komise neuvedla, minulý týden ale statistický úřad Eurostat odhadl celkovou sklizeň obilí na 259,3 milionu tun a pšenice na 116,7 milionu tun.
Nejvíce postiženy jsou Španělsko a Portugalsko, kde je podle vodního deficitu v orné půdě nejhorší sucho za 30 let. Komise uvádí, že se situace na Pyrenejském poloostrově jeví jako kritická.
V některých oblastech Francie jsou pěstitelské podmínky nejhorší od sucha v roce 1976, který byl pro Evropu jednou z nejhorších zemědělských sezon.
Výhled je mírně lepší pro kukuřici. Komise odhaduje, že její výnos klesne o šest procent na 7,9 tuny na hektar. Pokud se brzy neobjeví déšť, může se situace v některých pěstitelských regionech dramaticky zhoršit. Nízké vodní rezervy jsou zejména na jihozápadě Francie a na severu Itálie, napsala agentura Reuters.



Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
Kdo nezvládne tento kvíz za plný počet, ten si dost možná auto zničí. Kontrolky jsou totiž základem komunikace mezi autem a řidičem
