Objem sběru je v jednotlivých letech výrazně ovlivňován úrodou lesní plodů, která závisí do značné míry na počasí a meziročně citelně kolísá. V dosud sledovaném období 11 let se lidé nejvíce činili v roce 1995, kdy nasbírali téměř 60.000 tun toho, co les nabízí. V posledních dvou letech objem o něco přesahoval 26.000 tun, což jsou nejnižší úrovně za dobu šetření do roku 1994.
V dlouhodobém průměru tvoří největší díl nasbíraných plodů houby, z celkových 40 tisíc tun asi polovinu. Velkému zájmu se těší také borůvky, kterých Češi natrhají průměrně asi 10.000 tun ročně. Malin si odnesou 4000 tun. V menším objemu pak následují bezinky, ostružiny a brusinky.
V přepočtu si česká domácnost v posledních letech ročně zpestří jídelníček zhruba deseti kilogramů lesních plodů, z toho 5,4 kilogramu představují houby.
V intenzitě sběru lesních plodin na jednotku plochy jsou značné rozdíly mezi kraji, což ovlivňuje nejen aktivita domácností ale i počet obyvatel připadajících na lesní půdu. Výrazně nadprůměrné množství se sbírá ve středních Čechách, v hodnotě přes 2000 korun na hektar lesa. Průměr ČR je asi 1300 korun na hektar.
Konzervárensky se v Česku to, co lidé nasbírají v lesích, zpracovává minimálně, řekl Pavel Popelka ze Zájmového sdružení právnických osob konzervárensko-lihovarského průmyslu. Podle jeho soudu jde hlavně o brusinky.
Například Hamé, která patří mezi největší tuzemské konzervárenské podniky, ročně vykoupí zhruba 200 tun borůvek, jež využívá do svých produktů - džemů, ovocných směsí, kompotů či kojeneckých výživ. Hamé letos vykupuje také brusinky.
Lesní plody ve svých prodejnách nabízí i některé obchodní řetězce. "Máme široký sortiment lesního ovoce, o které je mezi našimi zákazníky velký zájem. Jeho sezona je poměrně krátká, takže nekonkuruje jiným druhům ovoce," řekla mluvčí společnosti Carrefour Jana Havlíčková.
Lesní houby naopak obchodní řetězec nenabízí. "V sortimentu máme ale houby pěstované, a to žampiony či hlívu ústřičnou," uvedla Havlíčková.
Sběr hlavních lesních plodin a návštěvnost lesa se zjišťuje prostřednictvím dotazníkových průzkumů domácností v reprezentativním vzorku obyvatel od roku 1994.



Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
Kdo nezvládne tento kvíz za plný počet, ten si dost možná auto zničí. Kontrolky jsou totiž základem komunikace mezi autem a řidičem
