"Přistoupili jsme k počáteční dvouprocentní adaptaci úrovně směnného kurzu," řekl v čínské státní televizi. Dodal, že centrální banka bude v procesu reformy kurzového režimu uplatňovat postupný přístup.
Čou se vyjádřil dva dny poté, co Peking revalvoval jüan a ukončil více než deset let platnosti pevného kurzu k dolaru. Čína zároveň zrušila navázání kurzu na dolar a nahradila ho napojením na koš měn s možností každodenních malých změn kurzu.
Obchodní partneři v čele s USA k podobnému kroku Čínu vyzývali již dlouho. Kurz jüanu je totiž podle nich výrazně podhodnocený, což usnadňuje čínským vývozcům prodej zboží v zahraničí. Ekonomové se od čtvrtka dohadují, jakým tempem bude Peking nyní postupovat a zda využije zvýšenou pružnost k dalšímu zhodnocení měny.
Čou uvedl, že revalvace pomůže vyrovnat globální obchodní nerovnováhy. "Po změně kurzu by zřejmě exportní firmy měly zvýšit své ceny. To pomůže korigovat nerovnováhy v globálním obchodě," řekl guvernér.
Za důvod odchodu od navázání na dolar Čou označil to, že americká měna v poslední době příliš kolísá, zčásti kvůli velkému obchodnímu deficitu. Podle něho však revalvace na americký schodek, který loni dosáhl rekordních 617,6 miliardy dolarů, větší vliv mít nebude. Podobný názor nedávno vyjádřil i guvernér americké centrální banky Alan Greenspan.
"Revalvace obchodnímu deficitu USA pomůže, tento efekt však bude kvůli obrovskému rozsahu americké ekonomiky mimořádně malý," řekl Čou. Americký deficit s Čínou loni činil 162 miliard dolarů.
Čínský list China Business v sobotu uvedl, že Peking zvažoval pětiprocentní revalvaci. Od ní však upustil v obavách z ohrožení domácích firem levnějšími dovozy a z vyvolání deflačního poklesu cen.
Pětiprocentní revalvace by podle listu snížila ekonomický růst Číny o 1,4 procentního bodu, tedy asi na osm procent. Ve druhém čtvrtletí hrubý domácí produkt Číny vzrostl meziročně o 9,5 procenta. Vyšší revalvace měny by také snížila inflaci o 1,4 procentního bodu, to znamená téměř na nulu z červnových 1,6 procenta, uvedl China Business.



Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
Kdo nezvládne tento kvíz za plný počet, ten si dost možná auto zničí. Kontrolky jsou totiž základem komunikace mezi autem a řidičem
