Aero Vodochody bude podle uzavřené smlouvy dodávat augsburské pobočce vojenského programu koncernu EADS podsestavy pro letouny Airbus A320 a A340. V první fázi budou montovány v Aeru z dílů vyrobených v Augsburgu, později by se měly vyrábět přímo ve Vodochodech.
"Věříme, že tak získáme přístup k dalším objemově významnějším projektům v koncernu EADS," uvedl marketingový ředitel programu kooperací Aera Vodochody Jan Dvořák. Dodal, že první fáze spolupráce s EADS/Airbus by měla trvat zhruba do konce letošního roku.
"Tato prestižní zakázka je prvním krůčkem k naplnění našeho strategického záměru zapojit se do celoevropských projektů a do zhruba pěti let prakticky zdvojnásobit současný obrat programu kooperací," podotkl Dvořák.
Vláda letos v červenci odstartovala prodej Aera Vodochody. O novém majiteli podniku by mělo rozhodnout dvoukolové veřejné výběrové řízení. Nový vlastník by měl být znám na jaře příštího roku. V Aeru Vodochody vlastní 53,3 procenta akcií státní společnost Letka a 46,6 procenta Česká konsolidační agentura. Ta by měla podle rozhodnutí vlády podíl Letky nejprve převzít, a prodej Aera poté zorganizovat.
Aero Vodochody zaměstnává zhruba 1600 lidí, o 700 méně než před zhruba třemi roky. Do konce minulého roku firmu ovládal americký Boeing, největší konkurent Airbusu. Loni na podzim však po dohodě se státem z podniku odešel. Za Aero zaplatil stát symbolické dvě koruny a převzal zároveň dluhy podniku přes devět miliard korun. Stát dal v minulosti firmě záruky na její úvěry, které nyní musí splácet.
Loni Aero vydělalo 295 milionů korun, celkový objem ztrát z minulých období však ke konci minulého roku dosáhl 8,1 miliardy. Firma dnes provádí generální opravy letadel L-39 a L-59, poskytuje služby armádě na programu letounů L-159 a spolupracuje s dalšími firmami na dodávkách součástí letounů či vrtulníků. V případě výroby L-159 firma v posledních letech marně jedná o prodeji letounů jiným zájemcům.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
