Stavebníci se proto naučili nevýhodné ustanovení zákona obcházet a materiál nakupují prostřednictvím menších stavebních firem. Firma podle pokynu stavebníka nakoupí žádaný materiál například za 100.000 korun. Zákazník by za to zaplatil 119.000 korun stejně jako firma.
Ta ale na faktuře k dodanému materiálu uvede údajnou práci do pěti procent hodnoty materiálu a celek zdaní pěti procenty DPH. Stavebník tak zaplatí jen 110.000 korun. Tuto praxi deníku potvrdily tři východočeské firmy.
"Pokud by individuální stavebníci mohli nakupovat s nižší daní, šlo by o diskriminaci firem," varuje ředitel Svazu podnikatelů ve stavebnictví Miloslav Mašek. Řešením by podle něj mohly být státní dotace ve výši daňového rozdílu. Domnívá se však, že pro stát by to bylo krkolomné řešení. Ministerstvo financí je proti. "Nejedná se do daň na materiály, ale na činnost," reagoval mluvčí ministerstva Marek Zeman.
"Svépomocí už dnes staví jen málo lidí, většina bytů vzniká dodavatelsky," míní Mašek. Podle HN to však platí jen pro Prahu a větší města. V menších obcích a na vesnicích se lidé snaží šetřit a práce, které zvládnou, si dělají sami.



Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
Kdo nezvládne tento kvíz za plný počet, ten si dost možná auto zničí. Kontrolky jsou totiž základem komunikace mezi autem a řidičem
