Z růstu akcií ČEZ se podle deníku mohou radovat ti, kdo je vlastní a bohatnou na nich. Raduje se také management firmy, snad i zaměstnanci, a ti politici, kteří ČEZ nahrávají. Co my ostatní?
Komentátor odmítá argument, že růst akcií ČEZ táhne vzhůru celou burzu. "To prý probudí zájem občanů o kapitálový trh, což pomůže ekonomice. Jenže to tak není. Zákonem o vytlačování drobných akcionářů dal parlament najevo, že o občany-činorodé akcionáře nestojí. Dominuje spíše zájem státu a hladových politiků. Čím vyšší růst cen energií, tím větší inkaso daní. ČEZ je firma kontrolovaná státem; čím je bohatší, tím mají politici větší šanci ovlivnit, co všechno, jak a skrze koho se bude sponzorovat a financovat," píše a srovnává to s ostrým útokem státu na banky. Ty nejsou státní, nejsou monopolem, přesto ale stát říká, že si mají snížit zisky, připomíná a poznamenává, že něco takového hlavní proud ekonomické teorie nepřipouští.
Zato připouští, že monopol či dominantní firma se může regulovat - ořezáním zisku nebo cenovou regulací. "Český stát se ale rozhodl, že dá vzniknout šampiónovi, který expanduje do Bulharska a Rumunska. Teď je pozdě: máme společný evropský trh a nezávislé regulátory s cenovými vzorci. Jen z hlediska občana zbývá otázka, zda vznik SuperČEZ nebyla chyba," píšou Hospodářské noviny.
Otiskují také článek ministra financí Bohuslava Sobotky ke slučování dozoru nad finančním trhem a viceguvernéra ČNB Luďka Niedermayera k vládním snahám regulovat ceny v obchodech na základě nákladů producenta.



Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
Kdo nezvládne tento kvíz za plný počet, ten si dost možná auto zničí. Kontrolky jsou totiž základem komunikace mezi autem a řidičem
