"Uzavírání závodů firmy Volkswagen AG nepadá pro IG Metall v úvahu za žádných okolností," řekl šéf IG Metall v německých spolkových zemích Dolní Sasko a Sasko-Anhaltsko Hartmut Meine. Připomněl, že mzdová dohoda z loňského listopadu nucené propouštění zaměstnanců VW v Německu vylučuje.
Generální ředitel koncernu Bernd Pischetsrieder ve středu zdůraznil nutnost urychlit snižování osobních nákladů a naznačil drastické úspory v evropských továrnách firmy, které nejsou schopny vyvážet do USA a dalších zemí se ziskem. Dodal přitom, že jestliže nějaký německý závod nedokáže vyvážet do USA se ziskem, pak nemá dlouhodobou budoucnost.
Cílem společnosti dosud bylo snížit do roku 2011 personální náklady o dvě miliardy eur. Podle Pischetsriedera však musí být této úspory dosaženo dříve. Mezi možné kroky k urychlení úspor patří snižování mezd či počtu zaměstnanců.
IG Metall však odmítá znovu jednat o loňské dohodě ve Volkswagenu. Ta výměnou za zachování pracovních míst do roku 2011 zmrazila zaměstnanecké mzdy na příští dva roky.
Vedení Volkswagenu chce, aby evropské závody firmy byly natolik efektivní, aby byly schopny dosahovat zisku z exportu do Ameriky nebo Asie i při chronicky nízkém kurzu dolaru. Podle Pischetsriedera to pro evropský automobilový průmysl znamená jasnou alternativu - snížit náklady nebo skončit.
Odbory však nyní na další ústupky přistoupit nehodlají, třebaže Volkswagen dlouhodobě udržoval tradicí konsenzu a sociálního smíru. Jedním z důvodů zvýšené asertivity odborů je podle pozorovatelů odhalení skandálu, kdy si vedení Volkswagenu získávalo podporu závodní rady pochybnými výhodami a úsluhami.



Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
Kdo nezvládne tento kvíz za plný počet, ten si dost možná auto zničí. Kontrolky jsou totiž základem komunikace mezi autem a řidičem
