Podle ministra práce Zdeňka Škromacha (ČSSD) má nový kodex fungovat na opačném principu než dosavadní. Zatímco nyní zákon vychází ze zásady "co není dovoleno, je zakázáno", nová úprava se chce řídit úslovím "co není zakázáno, je dovoleno". Mnohé úpravy by tak mohly být sjednány v kolektivních a pracovních smlouvách. Od rozvolnění si ministerstvo slibuje zvýšení zaměstnanosti.
Odbory měly k návrhu původně výhrady. Tvrdily, že sníží ochranu zaměstnanců. Nyní jej považují za kompromis, který postavení pracovníků neohrožuje. Podle dosavadní úpravy musejí podniky lidem, které propouštějí, nabídnout nové vhodné místo. S podobným opatřením návrh nepočítá.
Firmy možná budou využívat své zaměstnance tehdy, kdy pro ně budou mít práci. V době s menším počtem zakázek by naopak byla pracovní dobu kratší. Celkový odpracovaný čas by se sčítal v kontech pracovní doby, nepřesáhl by obvyklé množství. Nyní může zaměstnavatel nařídit pracovníkovi za rok až 150 hodin přesčasů. Návrh přesčasovou práci omezuje na 50 hodin ročně.
Firmy by si mohli do nákladů v budoucnu zahrnovat i výdaje za dopravu a přechodné ubytování pracovníků, kteří dojíždějí z oblastí s vysokou nezaměstnaností. Musejí se na tom ale dohodnout s odbory v kolektivní smlouvě. Nová norma obsahuje také povinnost zaměstnavatelů dát zaměstnancům náhradu mzdy za prvních 14 dní nemoci. Navazuje tak na nový zákon o nemocenském pojištění.
Podnikatelé i opoziční ODS navržený dokument považují za složitý a nesrozumitelný. Obávají se, že pracovní vztahy jen zkomplikuje. Zástupci zaměstnavatelů tvrdí, že nová norma stojí příliš na straně pracovníků.
Po vládě by zákoník měli projednat poslanci. Dá se očekávat, že mezi nimi vyvolá spory. Kodex začne platit, až ho schválí sněmovna a Senát a podepíše prezident.
Nový zákoník doplní kromě zákona o nemocenském i zákon o úrazovém pojištění. Kodex upraví i odměňování v podnikatelské sféře, odměny za pohotovost, cestovní náhrady a kolektivní vyjednávání, které byly dosud zakotveny v samostatných normách. Zákoník práce by být navázán na chystaný občanský zákoník.



Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
Kdo nezvládne tento kvíz za plný počet, ten si dost možná auto zničí. Kontrolky jsou totiž základem komunikace mezi autem a řidičem
