Banky se snaží přiblížit drobným klientům

13.04.2000 | ,
Domovská stránka


perex-img Zdroj: Finance.cz

Boj o drobné bankovní klienty se v České republice přiostřuje

Boj o drobné bankovní klienty se v České republice přiostřuje. Některé banky se proto snaží svým klientům vyjít vstříc a "zahušťují" síť svých poboček. Dosavadní král drobného bankovnictví v ČR - Česká spořitelna -ale naopak počet svých obchodních míst omezuje. Významné místo na trhu patři také Investiční a Poštovní bance, která drobné bankovní služby poskytuje prostřednictvím bývalé Poštovní banky na všech poštách. Dopředu se dere i GE Capital (bývalá Agrob

anka).

Rozšiřování služeb

Nové pobočky budují zejména Živnostenská banka a Československá obchodní banka, které se dříve na drobné klienty příliš nesoustředily. Živnostenská banka neopouští bohatou klientelu, která byla dříve ve středu jejího zájmu. Kromě toho se ale chce nyní soustředit i na "personální" bankovnictví, tedy kvalitní služby drobným klientům. Právě proto banka podle svého tiskového mluvčího Karla Ježka zvýšila počet svých poboček z pěti na současných osm (Praha, Brno, České Budějovice, Karlovy Vary, Liberec, Pardubice, Ostrava a Zlín).

Živnostenská banka navíc zavedla expozitury se samoobslužnou zónou (otevřenou 24 hodin denně). Během dne jsou zde i pracovníci, kteří se klientům v případě potřeby věnují. Těchto expozitur je nyní osm, celkem říct má být asi čtyřicet. Podobně zaútočila i Československá obchodní banka. Ta se soustředila, jak už její název napovídá, zejména na zahraniční platby podniků. Nyní ale chce oslovit také drobné klienty.

Do čtyř let proto hodlá OSOB výrazně rozšířit počet svých poboček - na území ČR a Slovenska by jich mělo být celkem 150. Cílem banky je zvýšit svůj podíl na vkladech fyzických osob z dnešních tří procent na 10-12 procent.
Méně, ale kvalitněji

Naopak dosavadní lídr trhu Česká spořitelna počet svých obchodních míst snižuje. Ruší se zejména malé venkovské filiálky, zejména kvůli stoupajícím nárokům na jejich ochranu a zabezpečení. Tyto pobočky navíc často nabízely jen velmi omezené služby. "Je pravda, že počet obchodních míst se snižuje. V roce 1998 jsme jich měli přes tisíc, na začátku února již jen 842," potvrzuje tiskový mluvčí České spořitelny Martin Maňák.

Pobočky nejsou vše

Plány na letošní rok se teprve upřesňují s novým majoritním vlastníkem (rakouská Erste Bank). Podle Maňáka však budou vz

nikat i nová místa pro styk s klienty. "Již to ale nebudou honosné nové domy, ale třeba pobočky ve velkých obchodních řetězcích, které navštěvuje velké množství lidí," upřesnil Maňák.

Bitva o klienty mezi bankami s sebou přináší nejen zvyšování počtu poboček, ale i zkvalitňování služeb. Rozšiřují se zejména takové, které zákazníkům přinášejí mnohem větší komfort - například internetové nebo telefonní služby.
Nabízejí je v určité formě všechny velké banky, které se soustřeďuji na drobnou klientelu. Určit

é zpoždění v tomto směru přiznává pouze Česká spořitelna.

Její tiskový mluvčí vsak uvedl, že třeba pro majitele sporožirových účtů nabízí CS službu Sporo-tel. Ta má 64 tisíc aktivních klientů, kteří mohou telefonicky sledovat stav účtu nebo i dávat platební příkazy. Podobné služby mohou využívat také třeba majitelé mobilních telefonů.

Mnohem více začínají být poskytovány také úvěry. Razantně s touto nabídkou přišla například GE Capital Bank, která vznikla z bývalé Agrobanky. GE Capital navíc připravuje i další službu - bankovní kiosek, který bude umisťován ve velkých nákupních centrech. Jeden již pracuje v nákupním středisku Černý Most. Kiosky by měly okamžitě umožnit současným i potenciálním klientům získat informace o možnostech úvěrů a tak zrychlit mož

nost jejich získání.

Zdroj: LN z 13. 4. 2000

Autor článku

 

Články ze sekce: Domovská stránka