"Kartelová dohoda je ilegální, neoprávněná a neospravedlnitelná. Bude přísně potrestána bez ohledu na to, jak velké či malé firmy se jí účastnily," varovala komisařka Evropské unie pro hospodářskou soutěž Neelie Kroesová.
Pokutované firmy jsou z Německa, Belgie, Francie, Švýcarska, Nizozemska a Británie. Komise uvedla, že firmy svým chováním znemožnily konkurenci vstup na evropský trh.
Průmyslová příze se používá hlavně při výrobě oděvů, sedaček, kožené zboží či obuvi. Největší pokutu komise vyměřila britskému výrobci Coats Ltd, který bude muset zaplatit zhruba 15,05 milionu eur.
Komise už v roce 2001 provedla razii v několika firmách, aby získala důkazy o třech nelegálních dohodách. K těm podle úředníků docházelo dlouhá léta, a to v Nizozemsku, Belgii, Lucembursku, Dánsku, Švédsku a Finsku. Kartel přitom trval už od ledna 1990 do září 2001.
Podobný kartel byl založen v Británii, kde existoval od října 1990 do září 1996. Třetí kartel už měl celoevropskou působnost a týkal se i Švýcarska a Norska. Platnost této ilegální dohody byla podle komise od května 1998 do května 2000.
Komise uvedla, že šéfové firem se v rámci všech kartelových dohod stýkali a domlouvali se na cenách. Hlavním cílem dohod bylo odstranit konkurenci, a to tím, že členové kartelu snižovali ceny pod úroveň cen svých konkurentů, dokud je nevytlačili z trhu.



Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
Kdo nezvládne tento kvíz za plný počet, ten si dost možná auto zničí. Kontrolky jsou totiž základem komunikace mezi autem a řidičem
