"Tendr obsahuje velké pokuty a mnohdy nejasné zadání. Může se klidně stát, že některá z velkých firem poslední den rozhodne, že do toho nejde," řekl ČTK zdroj obeznámený s podmínkami tendru.
Další z původních favoritů, německý Toll Collect, podle nedávných informací Financial Times Deutschland možná do české soutěže ani nevstoupí. Proti snahám prodat německý systém do Česka údajně mluví závažné finanční a technické důvody, uvedl list s odvoláním na firmu T-Systems, která je součástí konsorcia Toll Collect. Nabídku nepodá ani IBM, která původně oznámila účast s Felou.
Na rozsáhlém projektu chtějí participovat i další velké firmy, jako je Český Telecom nebo banky Česká spořitelna a ČSOB. "Rádi bychom do toho šli. Jednáme s řadou partnerů bez ohledu na použitý systém," uvedl mluvčí Telecomu Vlastimil Sršeň. ČSOB uvažuje například o tom, že by nabídla zajištění prodejních a kontaktních míst, které vyžadují zadávací podmínky státu. ČS se zase podle tisku stala členem konsorcia Sway, v němž jsou stavební firma Strabag, Egis, firma Efcon, AŽD Praha a Raiffeisen Informatic.
Ministr dopravy Milan Šimonovský dnes na dotaz ČTK odmítl soutěž jakkoli komentovat. První informace podle něho MD sdělí nejdříve v pátek po skončení termínu pro prodávání nabídek.
Soutěžní podmínky si vyzvedlo 102 uchazečů. Obálky bude řídící výbor soutěže otevírat v pondělí 19. září. Do 30 dnů by v optimálním případě mohlo MD vybrat uchazeče a doporučit ho vládě, řekl již dříve Šimonovský. Smlouvy, které stát vítězi soutěže předloží k jednání, již MD připravilo.
Zájem 102 firem o zadávací dokumentaci je podle ministerstva nadstandardní. U veřejných soutěží obdobného rozsahu bývá obvyklý zhruba čtvrtinový zájem. Předpokládaný objem zakázky činí 11 miliard korun. Z toho pět miliard představují odhadované náklady na vybudování systému a dalších šest miliard stát podle předběžného odhadu zaplatí za služby. Podle zadávacího řízení se předpokládá, že vítěz soutěže bude systém pro stát zajišťovat do roku 2017.
O výši tarifů chce ministerstvo jednat s dopravci. Poplatky ale mají být nižší než v Rakousku, kde se v průměru platí 22 eurocentů (necelých sedm Kč) za kilometr. Cena by však byla vyšší než v Německu, kde kilometr stojí 12 eurocentů. Platit mají nákladní vozidla nad 12 tun, a to od roku 2007 v první fázi na 970 km českých dálnic. Později se má zpoplatnění rozšířit na vybrané tahy první třídy.



Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
Kdo nezvládne tento kvíz za plný počet, ten si dost možná auto zničí. Kontrolky jsou totiž základem komunikace mezi autem a řidičem
