Produkce pšenice klesla na 4,2 milionu tun z více než pěti milionů tun. Průměrný výnos obilí letos činil 4,74 tuny z hektaru, loni to bylo 5,43 tuny. U řepky to bylo 2,92 tuny z hektaru proti loňským 3,6 tuny.
Žně letos dlouho komplikovala nepřízeň počasí a deště. Obrat k lepšímu přišel až v předposledních dvou týdnech, kdy slunečné a teplé počasí umožnilo rolníkům zkrátit skluz v pracích zhruba na týden.
Podle předsedy Zemědělského svazu Miroslava Jirovského deště výrazně ovlivnily kvalitu obilovin. Proto zřejmě letos nebude tak velká nabídka do intervenčního nákupu, který odčerpává přebytky z trhu. Problém lze čekat s nadprodukcí krmného obilí, kterého bude podle odhadu svazu třeba vyvézt až 1,45 milionu tun.
Klesá totiž jeho domácí spotřeba, protože ubývá skotu i prasat. Navíc z loňska zbyly zvýšené zásoby obilovin, které by bylo žádoucí snížit na obvyklý stav. Potřeba vývozu by nebyla tak velká, pokud by se podařilo zahájit program biolihu a jeho přimíchávání do benzinů, podotkl Jirovský s tím, že by vznikl odbyt pro méně kvalitní obilí.
Náklady na letošní sklizeň byly podle předsedy svazu vyšší než loni, zejména proto, že nafta podražila asi o čtyři koruny na litr a navíc kvůli promáčenému terénu stoupla i její spotřeba.



Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
Kdo nezvládne tento kvíz za plný počet, ten si dost možná auto zničí. Kontrolky jsou totiž základem komunikace mezi autem a řidičem
