"Pokud zasáhne rafinerie, cena benzinu se na čerpacích stanicích vyšplhá vysoko nad tři dolary," řekl šéf americké společnosti Valero Energy Bill Greehey. Valero je po nedávné fúzi s firmou Premcor největším nezávislým provozovatelem rafinerií v USA.
Valero provozuje velké rafinerie ve městech Port Arthur, Houston, Texas City a Corpus Christi. Všechny mohou stát v cestě hurikánu Rita. "(Hurikán) půjde přes Mexický záliv. V této části je řada ropných plošin k těžbě ropy a zemního plynu. Může to mít výrazný dopad na zásobování i na ceny," varoval Greehey.
Na pobřeží Mexického zálivu jsou velké rafinerie, které se na celkové rafinační kapacitě v USA podílejí z téměř 25 procent. Z toho čtyři rafinerie jsou stále mimo provoz po hurikánu Katrina. Spojené státy mají už teď problém s nízkou kapacitou rafinerií a pokud další škody způsobí Rita, budou mít Američané zřejmě velkou nouzi o benzin.
Nejnovější předpovědi naznačují, že dráha hurikánu Rita půjde kolem měst Texas City, Houston, Port Arthur a Beaumont. Ta by ale mohla být zasažena nárazovým větrem a silným lijákem pocházejícím ze severovýchodního kvadrantu hurikánu, kde je často nejrychlejší proudění vzduchu.
Valero už zastavilo činnost v některých svých rafineriích a k podobnému kroku se rozhodly i další firmy. V cestě hurikánu stojí 18 texaských rafinerií, analytici však nepředpokládají, že bude mít tento hurikán na ceny pohonných hmot v USA takové dopady jako měla Katrina. S evakuací části zaměstnanců už ale začala většina těžařů, včetně společností ExxonMobil, Chevron, Marathon Oil nebo Apache.
Cena benzinu se v USA za poslední rok prudce zvýšila. Ze zhruba 1,90 USD za galon (asi 3,8 litru), se po hurikánu Katrina v celostátním průměru vyšplhala až na 3,07 USD. I po tak výrazném zdražení ale zůstává benzin v USA mnohem levnější než v Evropě a po přepočtu se jeho cena pohybuje kolem 18 korun za litr.



Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
Kdo nezvládne tento kvíz za plný počet, ten si dost možná auto zničí. Kontrolky jsou totiž základem komunikace mezi autem a řidičem
