Stát letos získá z každé stokoruny otočené v ekonomice 38,5 koruny. Loni to bylo 36,8 koruny. Je to největší skok za posledních pět let. Srovnání s předchozími lety není možné, protože se změnil způsob výpočtu.
Zvýšení daňové kvóty odporuje slibům vlády v reformě veřejných financí, která byla schválena v první polovině volebního období. "Daňová kvóta měla být stabilizována, protože zvýšení spotřebních daní a přesuny v dani z přidané hodnoty mělo kompenzovat snížení přímých daní," uvedl analytik Patria Online David Marek.
Ministr financí Bohuslav Sobotka s tím však nesouhlasí. "Letos jsme nezvýšili žádnou daň, kromě té z tabákových výrobků. Růst kvóty je dán hlavně zlepšením výběru daní, omezením úniků a větší ziskovostí firem," říká Sobotka.
Příští rok stát vybere na přímých daních o devět miliard méně, protože se sníží daně z příjmu zaměstnanců se středními a nízkými platy a klesnou daně firem. Výpadek však bohatě nahradí daně placené z benzinu a cen zboží a služeb.
Vláda však peníze nevyužívá dobře, říká Kateřina Havlíčková z Institutu ekonomických studií. "Korupce a podezřelé veřejné zakázky, přebujelé úřednictvo a zbytečná administrativa, nízká míra využívání elektronického úřadování a drahý systém sociálních dávek, který nemotivuje k hledání zaměstnání," vyjmenovává Havlíčková důvody špatného hospodaření vlády.



Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
